Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis på väg ut att cykla

Stefan Gustavsson, affärsutvecklingschef på Keolis. Foto: Keolis.

Stefan Gustavsson, affärsutvecklingschef på Keolis. Foto: Keolis.

På flera håll i världen är det vanligt att kombinera lånecyklar med kollektivtrafiken, men hittills har det inte förekommit i Sverige. De lånecyklar som finns i exempelvis Stockholm och Göteborg drivs av företag separat utan att vara integrerade med kollektivtrafik. Men i bland annat Frankrike är det inte ovanligt att man på sin kollektivtrafikbiljett också har tillgång till lånecykel. Både Transdev och Keolis erbjuder sdåana möjligheter i städer där de kör. Nu är modellen på väg till Sverige.

Det är Keolis som nu lanserar sin cykeldelning Keobike i Sverige. Konceptet finns redan i sex franska städer och är på god väg att förverkligas i flera andra europeiska länder.

– Vår ambition är att cykeln ska avlasta den övriga trafiken och utgöra en naturlig del av resor med kollektivtrafik, säger Stefan Gustavsson, affärsutvecklingschef på Keolis i företagets nyhetsbrev Keolis Utblick.

– Arbetet måste ske i nära samarbete med kommuner och trafikhuvudmän. Det krävs satsningar på infrastruktur, bland annat att upplåta plats för cykelparkering och uppställningsplatser i anslutning till viktiga knutpunkter.

För att cykeldelning ska fylla sin funktion är det avgörande att lånecyklarna finns i direkt anslutning till kollektivtrafiken så att de erbjuder en smidig övergång mellan olika trafikslag.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)