Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Skrämmande i Göteborg

Resan kostar 26 kronor. Hur långt får man gå för att driva in summan? Foto: Ulo Maasing.

Resan kostar 26 kronor. Hur långt får man gå för att driva in summan? Foto: Ulo Maasing.

En enkelbiljett i kollektivtrafiken i Göteborg kostar 26 kronor. Det är inte dyrt. Den som reser med kollektivtrafiken ska naturligtvis göra rätt för sig – och för att säkra att så sker är det nödvändigt med kontroller.

Men frågan är hur långt kontrollanterna ska gå för 26 kronor. I det uppmärksammade fallet med en uniformerad bussförare som reser biljettlöst efter avslutat pass gick man alldeles för långt.

Om man får tro kontrollanterna gick allt lugnt och odramatiskt till från början. Föraren hävdade sin rätt att resa på grund av sin uniform och sitt förarbevis eftersom han var på väg till depå för att hämta sin bil. Senare har Västtrafik också gett föraren rätt i sak.

Men till en början gick det alltså lugnt till. Både kontrollanter och förare enades om att tillkalla polis eftersom föraren inte ville legitimera sig (i Sverige finns ingen skyldighet att visa legitimation ens för polisen – däremot kan det vara klokt att göra det). Kontrollanterna tog kontakt med polisen och kom överens om att polisen skulle möta upp vid en viss hållplats.

Om föraren kände till vilken hållplats där polisen skulle möta upp vet vi inte. Däremot uppger kontrollanterna att föraren ville stiga av vid en annan hållplats, Hjalmar Brantingsplatsen. Kontrollanterna säger att han ska fortsätta resan.

”Då reagerar busschauffören och reser sig hastigt upp och rör sig mot mig på ett sätt som jag uppfattar som aggressivt och hotfullt… Jag trycker honom tillbaka och säger att han får vänta på polisen. Han blir då än mer aggressiv och matar, som jag upplever det slag mot mig”, skriver en av kontrollanterna i sin rapport. Därefter tar kontrollanten vad han kallar ett ”björntag” på föraren och lyfter honom ur bussen. Han hävdar att han ”i tumultet träffas av ett antal knytnävar på höger kind”.

Sedan trappas det hela upp enligt en annan kontrollant som hävdar att hon blir biten av föraren. Sedan beläggs den nerbrottade bussföraren med handfängsel – och resten finns på film.

Skrämmande företagskultur
Filmen visar bortom all tvekan att kontrollanterna, anställda av G4S, uppträder fruktansvärt illa mot bussföraren. Deras agerande är dessutom fullständigt oprofessionellt och det är en självklar och helt riktig reaktion från Västtrafiks ledning att omedelbart ge G4S sparken.

Kontrollanternas gemensamma agerande på hållplatsen visar på en kultur i bevakningsföretaget som är skrämmande.

När en kontrollant i praktiken hotar föraren med att denne ska bli av med sitt jobb och en annan kontrollant kallar honom ”jävla idiot” gör de sig skyldiga till ett allvarligt övertramp, även professionellt. Om föraren någon gång skulle ha utgjort ett hot mot kontrollanterna så är han i det här läget oskadliggjord, nerbrottad på marken och handbojad.

Men istället för att ta ett steg tillbaka och lugnt invänta polisens ankomst kommer hot och missfirmelse från två av kontrollanterna, medan deras närvarande kollegor passivt ser på. Av kollegialitet, feghet, likgiltighet eller av gillande vet vi inte. Men agerandet är kollektivt.

Det visar på allvarliga brister i G4S personalrekrytering och -utbildning. På en företagskultur som är helt oacceptabel och skrämmande.

Det väcker också frågan om hur kulturen och utbildningen är i andra vaktbolag som anlitas i kollektivtrafiken.

Rättslös?
Frågan är hur långt det får gå i en konflikt som handlar om 26 kronor – pengar som man på många ställen inte ens kan få en kaffekopp för. Visst – kollektivtrafiken behöver sina intäkter och ingen ska tillåtas att smita från sina skyldigheter. Kontrollanterna har inget enkelt jobb. Men hur långt ska man gå för 26 kronor? Hur stort är det förebyggande värdet av att en kontroll tillåts spåra ur på det sätt som skedde i Göteborg på kvällen, fredagen den 29 juni?

Det finns en annan aspekt, möjligen ännu mer oroande, på händelsen i Göteborg.

Medier, allmänhet, Västtrafik och även G4S regionala ledning har reagerat starkt på den video som har visats och som visar den avslutande delen av händelsen. Man har sagt sig vara upprörd, ledsen, arg. Och det är bra.

Samtliga har reagerat på videon, en och en halv minut lång.

Men vad hade hänt om inte ett vittne hade tagit fram sin mobiltelefon på hållplatsen på Hjalmar Brantingsplatsen? Vilken chans att hävda sin rätt hade då bussföraren haft? Hur hade han kunnat hävda sin version mot en samlad grupp kontrollanter och väktare som håller varandra om ryggen och inte ens säger ett knyst när deras kollegor agerar skandalöst mot en bussförare?

Hade föraren varit rättslös om vittnet med mobiltelefonen inte hade funnits på plats?

Man kan bara hoppas att det alltid finns vittnen som plockar fram mobiltelefonen och filmar så fort det verkar uppstå en situation vid biljettkontroller eller väktaringripanden. Även om det handlar om en summa som man inte ens får en fika för.

U.M.

Taggat som: , ,

3 kommentarer »

  1. Vi ska nog vara glada för att det fanns folks som filmade händelsen och berättade om vakternas uppträdande, för annars kunde vakternas version av händelsen passerat hela rättssystemet utan problem. Med en dömd och avskedad förare som resultat.

  2. När man ser detta, och även resterande filmer av biljettkontrollerna så får man associationer till Francos Spanien och Hitlers Nazityskland, kanske också till nordkorea, och jag blir oerhört upprörd. någon slags räder där vanliga hederliga medborgare betraktas som brottslingar tills motsatsen besvisats. Detta är nog i högsta grad emot svensk lag!!!!

    Det är nog bäst att köra bil istället i våra storstäder, jag skulle nog bli så arg om jag möttes av den här sortens busar att det skulle sluta mycket olyckligt

Trackbacks

  1. Ledare: Skrämmande i Göteborg | Sveriges Förenade Bussförare

Lämna ett svar till Harry Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)