Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Solaris: ”Elektriskt genombrott om några år”

Om några år kommer beställningarna av eldrivna bussar att skjuta fart på allvar. Just nu är det många städer som testar elbussar och när de testperioderna är över kommer politiker och bussoperatörer att beställa elbussar i större volymer. Det säger busstillverkaren Solaris´ vice vd Dariusz Michalak i en intervju med bussmagasinet.se.

Av Ulo Maasing i Vairano di Vidigulfo, Italien

Genombrottet för elbussar kommer om två à tre år, säger Dariusz Michalak, vice vd för busstillverkaren Solaris. Foto: Ulo Maasing.

Genombrottet för elbussar kommer om två à tre år, säger Dariusz Michalak, vice vd för busstillverkaren Solaris. Foto: Ulo Maasing.

– Elektrifiering är framtiden, men elmotorn kommer tills vidare inte att ersätta dieselmotorn utan vi får ställa in oss på en övergångsperiod, säger Dariusz Michalak.

– Just nu pågår en rad pilotprojekt runt om i Europa. Därför tror vi att genombrottet kommer om två eller tre år, när man har utvärderat projekten och är beredd att lägga volymorder.

Dariusz Michalak menar att elfordon i kollektivtrafik är en bra lösning för städer. Linjerna är definierade, avstånden begränsade, det är relativt enkelt att bygga infrastruktur och en och samma laddstation kan användas för olika fordon.

– Låg bullernivå, mjuk acceleration, emissionsfri trafik gör att elfordon är utmärkta för kollektivtrafik. Jämfört med konventionella förbränningsmotorer är elbussar synnerligen energieffektiva. Dessutom är en elektrisk driva mycket enkel och kräver extremt lite underhåll. Det är en stor skillnad mot drivlinor där man använder dieselmotor eller än mer biogas som kräver kostsamt underhåll.

En av Solaris´ batteribussar går i trafik i Västerås. Foto: Ulo Maasing.

En av Solaris´ batteribussar går i trafik i Västerås. Foto: Ulo Maasing.

50-tal batteribussar
Utan att göra något större väsen av det har Solaris vid det här laget sålt ett 50-tal batteribussar till olika städer i Europa. En av dessa rullar i Västerås sedan i december, om än försedd med en biogasdriven tillsatsvärmare för riktigt kalla dagar.

Solaris har sålt stora volymer trådbussar, bland annat de fyra som går i trafik i Landskrona. Foto: Ulo Maasing.

Solaris har sålt stora volymer trådbussar, bland annat de fyra som går i trafik i Landskrona. Foto: Ulo Maasing.

– Vi ser inte dogmatiskt på frågan om elbussar. För oss handlar det om ett brett spektrum av bussar som är mer eller mindre elektriska. Det är hybridbussar, laddhybrider, trådbussar, trådbusshybrider och batteribussar, säger Dariusz Michalak.

Solaris har således sålt en del hybridbussar, men den stora volymen elbussar från företaget har hittills varit trådbussar – fyra av dem rullar för övrigt i Landskrona och är de enda trådbussarna i Sverige.

Men i vårt samtal med Dariusz Michalak riktar vi in oss på det som kommer –  och kommer relativt snart: batteridrivna bussar. Här håller Solaris dörrarna öppna för olika lösningar, allt beroende på kundernas önskemål.

Det kan vara laddning i depå nattetid, snabbladdning som är antingen konduktiv eller induktiv eller en kombination av batteri och räckviddsförlängare med bränsleceller. Räckviddsförlängaren kan kombineras med snabbladdning eller ersätta denna genom att den laddar batterierna emissionsfritt under färd, förutsatt att den drivs med just bränsleceller.

Den tyska staden Braunschwaig har en tolvmeters och fyra artonmeters induktivt laddade batteribussar i trafik. Foto: Ulo Maasing.

Den tyska staden Braunschwaig har en tolvmeters och fyra artonmeters induktivt laddade batteribussar i trafik. Foto: Ulo Maasing.

Tror på snabbladdning
En rad tyska städer har beställt batteribussar från Solaris eller har redan sådana i trafik. Men än så länge är volymerna begränsade.

Ett exempel är Braunschwaig som har en tolvmeters Solaris Urbino Electric och fyra Solaris Urbino Electric 18-meters ledbussar i trafik. Bussarna där laddas induktivt, trådlöst, med Bombardiers Primoveteknik.

Samma väg har Berlin slagit in på som i augusti får sin första heleltriska busslinje, trafikerad av Solaris Urbino Electric i vanlig stadsbusslängd. Dresden, Klagenfurt, Düsseldorf och Hannover är andra städer som har elbussar från den polska tillverkaren. Hannover har beställt tre exemplar av den nya Urbino som lanserades på IAA-mässan men för eldrift. Här ska bussarna snabbladdas med pantograf på taket. Barcelona har beställt två batteridrivna ledbussar och så vidare.

Den polska huvudstaden Warszawa har beställt tio Urbino 12 Electric efter att dessförinnan ha testat elbussar från såväl BYD som från polska AMZ Kutno.

– Vi tror på snabbladdning istället för stora batterier som ska räcka hela trafikdagen. Stora batterier kräver mycket energi eftersom de är tunga och samtidigt minskar passagerarkapaciteten.

– Någon gång måste man också byta batteripaket och stora paket drar då stora kostnader, små paket små kostnader, säger Dariusz Michalak.

– Batteriernas pris och kvalitet är två viktiga faktorer för batteribussarnas framtid, likaså att branschen snabbt åstadkommer en standardisering av teknik så att politiker och bussföretag vågar satsa elektriskt, säger Dariusz Michalak.

Operatörer, inte politiker, bromsar
Han ser inte politikerna som den stora bromsen när det gäller elektrifiering, snarare operatörerna som han menar ofta är konservativa aktörer i en konservativ bransch.

– Det är en utmaning att ändra tänkandet. Men det gäller att inte bara se bussen utan hela stadsbilden, inklusive laddning och elförsörjning. Jag tror att alla som ser vilka möjligheter elektrifieringen öppna ändrar sig och stöttar den utvecklingen.

PÅ innovationslinjen i Hamburg, linje 109, går två batteridrivna ledbussar från Solaris. Bussarna har bränslecellsdrivna räckviddsförlängare. Foto: Ulo Maasing.

PÅ innovationslinjen i Hamburg, linje 109, går två batteridrivna ledbussar från Solaris. Bussarna har bränslecellsdrivna räckviddsförlängare. Foto: Solaris.

De mest spektakulära elbussarna från Solaris är två ledbussar som rullar på den så kallade innovationslinjen, linje 109, i Hamburg. Det är två batteribussar, 18 meter långa, som har bränsleceller som räckviddsförlängare.

Linje 109 är en arena där lokaltrafiken i Hamburg, Hamburger Hochbahn, testar olika läsningar. Förutom Solaris trafikerar också Volvos Electric Hybrid och bränslecellshybrider från Mercedes-Benz linjen.

Bakgrunden är att Hamburger Hochbahn från år 2020 endast ska köpa helt emissionsfria bussar.

Flera europeiska storstäder har beslutat att slå in på samma väg. Samtliga 4500 bussar i Paris ska år 2025 vara fossilfria. 80 procent ska köras på el, 20 procent på biogas. I Holland pågår på flera håll en stor omställning. Redan inom två år ska 40 dieselbussar i Amsterdam ersättas med batteribussar. Den holländska provinsen Noord-Brabant planerar en radikal omställning till emissionsfri busstrafik och så vidare.

Eldriven BRT-buss
Solaris erbjuder i princip hela sitt bussprogram med bussar från åtta till drygt 18 meter för eldrift. Man planerar också att i samarbete med de tekniska högskolorna i Poznan och Warszawa  utveckla en dubbelledad elbuss på 24 meter. Siktet är inställt på BRT-system.

Bussen ska ha batterier på 120 kWh, kompletterade med bränsleceller. Räckvidden kommer att vara 300 kilometer om dagen. Bussen kommer att baseras på den nya, lättare generation av stadsbussen Urbino som lanserades i 12-metersversion i höstas och som 18-meters ledbuss i samband med UITP-mässan i Milano i början av juni. Vi återkommer med en utförlig artikel om nya Urbino 18.

Just nu avvaktar dock Solaris med 24-metersversionen av Urbino Electric.

– Den drar en hel del utvecklingskostnader, så vi väntar med att gå vidare tills vi har en kund som är intresserad av att satsa på bussen, säger Dariusz Michalak.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)