Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvobussar klara för HVO

Även Volvo godkänner HVO som drivmedel i stads- och regionbussar. Foto: Volvo.

Även Volvo godkänner HVO som drivmedel i stads- och regionbussar. Foto: Volvo.

Även Volvo Bussars Euro 6-motorer för stadsbussar och regionbussar är nu certifierade för HVO, ett förnybart bränsle som ersätter vanlig diesel. Bränslet klarar lagring och kyla lika bra som konventionell diesel men ger upp till 90 procent lägre utsläpp av CO2.

Det är Volvo Bussars 5- och 8-litersmotorer för Euro 6 som nu certifierats för användning av HVO (Hydrerade Vegetabiliska Oljor)*. Volvo Bussar godkänner även HVO som bränsle för samtliga bussar i Euro 5-utförande med oförändrade serviceintervall. Det innebär att merparten av alla nyare Volvo-bussar nu kan köras på förnybart bränsle med mycket låg miljöpåverkan.

– Det här är viktigt steg som ger kunder med tillgång till HVO möjlighet att kraftigt minska sina klimatutsläpp med bibehållen hög driftsäkerhet och tillgänglighet, säger Volvo Bussars miljöchef Edward Jobson.

Bakom Volvos godkännande av HVO ligger omfattande fältprov, med noggranna undersökningar av bränslets påverkan på motorernas prestanda och driftsäkerhet.

HVO framställs av förnybara råvaror som vegetabiliska och animaliska fetter från exempelvis raps eller slakteriavfall och ersätter vanligt dieselbränsle fullt ut. Klimatpåverkan är mellan 30 och 90 procent lägre än för konventionell diesel, beroende på råvara. I övrigt har HVO samma egenskaper, till exempel när det gäller lagring och köldtålighet, och de båda bränslena kan blandas. HVO kan distribueras via befintliga dieseldepåer och samma typ av tankar och munstycken kan användas.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Det är symptomatiskt att varken Volvo eller Scania önskar att äldre bussar av typ EURO2 och EURO3 körs på HVO… Vet ni varför? Jo, om äldre buss körs på HVO så minskar deras utsläpp av sot radikalt. Det ser man efter någon månad, om man mäter opacitet. Då får de här äldre bussarna lika låga opacitetcvärden som EURO5-bussar. Dessutom får de LÄGRE utsläpp av NO2 än vad EURO5-bussar har. Och då är ju frågan: Varför ska man köpa nya bssar hela tiden? Man får minst lika rena avgaser, om man nöjer sig med att byta drivmedel, från råoljebaserad dieselolja till HVO. HVO innehåller inga aromater, inget svavel och inga tunga naftener. Därmed är HVO INTE ”kemiskt identisk” med råoljebaserad dieselolja, som det ibland hävdas. HVO är mycket renare. HVO är en sorts syntetisk paraffinolja. Andra sorter är: GTL och BTL.

Lämna ett svar till Andreas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)