Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Blåvitt dominerar i svensk busstrafik

Sveriges Bussföretag har nu publicerat sin årliga statistikrapport med massor av fakta och lite kuriosa om den svenska bussbranaschen.

Sveriges Bussföretag har nu publicerat sin årliga statistikrapport med massor av fakta och lite kuriosa om den svenska bussbranschen.

De dominerande färgerna i svensk busstrafik är blått och vit. 20 procent av landets bussar är nämligen blå, lika många är vita. På tredje plats med 19 procent kommer flerfärgade medan lila och mörkblå bussar bara utgör en procent var av den svenska bussparken. Det framgår av Sveriges Bussföretags årliga statistikrapport som organisationen nu har presenterat. Där finns massor av nyttig statistik om den svenska bussbranschen och dess utveckling. Och så lite kuriosa.

Av rapporten framgår att bussarna är den fordonspark i Sverige som är yngst och dessutom föryngrats de senaste tio åren. Medianåldern på en buss i trafik är idag fyra år, jämfört med 8,2 år 1998. I genomsnitt rullar varje buss 5604 mil om året.

Samtidigt som bussarna har blivit allt yngre under åren har bussförarkåren åldrats allt mer.Medelåldern för en buss- och spårvagnsförare är 48 år och är ett av de 25 yrkena i landet med den högsta medelåldern. Idag är mer än var femte bussförare över 60 år. Bara sex procent av förarna är 30 år eller yngre.

Bussföraryrket är fortfarande starkt mansdominerat. År 85 procent av landets buss- och spårvagnsförare var år 2013 män.

Antalet bussföretag har ökat under perioden 2003 – 2014, men bilden är inte entydig. Linjebussföretagen har blivit färre och charterbussföretagen och bussföretag för fjärrtrafik har ökat i antal.

Varierande lönsamhet
Lönsamheten varierar kraftigt. För landets 50 största bussföretag ligger den på en vinstmarginal på fem procent. Flertalet av de 50 största företagen är lönsamma, men sex av företagen visar förlust. Det svarta fåret är Arriva Sverige med en förlust i fjol på 222 miljoner kronor. Röda siffror visar även Transdev Sverige, Swebus Express, Strömma Buss, Skelleftebuss och Ceris Resor.

Högsta vinstmarginalen kan Merresor AB och Weidermans Buss visa upp med 20,28 respektive 17,15 procent.

Rapporten speglar resandeutveckling och hur trafikutbudet har förändrats och konstaterar att i fjol svarade bussen för 52,1 procent av resorna inom lokal och regional kollektivtrafik.

Bussens utsläpp av koldioxid inom transportsektorn är marginellt, endast en procent. 91 procent av bussarna i den upphandlade kollektivtrafiken har rullstolsramp eller -lift, 93 procent har rullstolsplats.

Rapporten visar också på stora förändringar på bussmarknaden. De svenska busstillverkarna Volvo och Scania har tappat marknadsandelar sedan 2007 medan VDL, Mercedes-Benz, Solaris och Iveco/Irisbus tillhör de busstillverkare som vunnit marknadsandelar under samma tid. Neoplan tillhör också de företag som har haft en kraftig tillbakagång.

Det är dock värt att notera att olika tillverkares marknadsandel kan variera en hel del från år till år. Solaris hade inga nyregistreringar under åren 2007 och 2008, men toppade sin marknadsposition år 2010 med en marknadsandel på 21,7 procent för att i fjol vara nere på 4,6 procent.

Volvo hade år 2007 en marknadsandel på osannolika 81,5 procent men bara 16,1 procent år 2013 för att sedan i fjol nå 28 procent. Scanias marknadsandel 2007 var 32,2 procent, i fjol endast 5,9 procent medan MAN pendlar mellan 10,1 procent (2012) och 38,3 procent (2013).

Tio dominerade
91 procent eller 12 998 exemplar av alla bussar i trafik i Sverige var i fjol av tio märken:
Volvo 3 920
Scania 2 496
Mercedes-Benz 2 391
MAN 1 919
Setra 735
Solaris 498
VDL 396
IVECO 269
Neoplan 247
Irisbus 127

Trots att tio märken dominerar stort är floran av modeller häpnadsväckande stor. Av landets 14 194 bussar i fjol fanns det sammanlagt 2247 fordonsbenämningar!

Blått och vitt dominerar svenska bussar – som dessutom blir allt större. Dubbelledbussarna har ökat kraftigt i antal. Foto: Ulo Maasing.

Blått och vitt dominerar svenska bussar – som dessutom blir allt större. Dubbelledbussarna har ökat kraftigt i antal. Foto: Ulo Maasing.

– Det är ett resultat av de små serier som bussarna tillverkas i, vilket delvis är en följd av de vitt skilda krav på fordon som ställs av i trafikupphandlingarna. Ju mindre serier en buss tillverkas i, desto högre blir produktionskostnaden, som ytterst resenären och skattebetalarna får betala, konstaterar rapporten.

Den största modellen, MAN B.2007.46.012, finns således endast i futtiga 350 exemplar.

Rapporten konstaterar också att bussarna blir allt större. I den upphandlade trafiken rullar i år 3684 normalbussar och 3531 boggibussar. Ledbussarna är 1722, minibussarna 613. Antalet dubbeldäckare har sedan 2011 ökat med 37 procent, från 137 till 188 stycken och antalet dubbelledbussar har tredubblats från 11 till 36 stycken.

Hela den 74-sidiga rapporten kan Du ladda ner här.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)