
Investeringar i busskörfält och annan infrastruktur för busstrafik kan ge sju gånger pengarna tillbaka. Här en av Lothian Buses hybridbussar i Edinburgh. Foto: Ulo Maasing.
Satsningar på infrastruktur för lokal busstrafik kan vara extremt lönsamma, enligt en ny brittisk undersökning. Enligt denna kan varje pund som investeras i lokal infrastruktur för busstrafik generera vinster för samhället på upp till sju pund, skriver den brittiska facktidningen Passenger Transport.
Undersökningen har gjorts av oberoende KPMG på uppdrag av Greener Journeys, en lobbygrupp som arbetar för mer miljövänligt resande.
KPMG:s analys visar att bussprioriteringar som busskörfält, särskilda bussvägar och bättre bytespunkter som gör bussresan snabbare ger betydande lokala fördelar som minskade restider och föroreningar.
Förutsättningen är att åtgärderna genomförs på rätt ställen och på rätt sätt. Bland annat måste man säkra att annan trafik inte stör framkomligheten för bussarna i busskörfälten.
KPMG har analyserat befintliga lösningar i STorbritannien. Studien fann att varje pund som satsades på lokal infrastruktur för busstrafik gav fördelar som varierade mellan 4,67 pund och 6,94 pund i fördelar för bussresenärer, icke-resenärer och den lokala ekonomin.
Samtidigt konstaterar en av de mest ansedda transportforskarna i Storbritannien, professor emeritus Peter Wiltshire, att effektiva lösningar för bussprioritering kan minska utsläppen per passagerare och kilometer med upp till 75 procent. Bussresorna blir kortare och mer pålitliga, vilket stimulerar fler att lämna bilen hemma. Det bidrar i sin tur till att minska trängseln.
Trängseln på vägar och gator bedöms i Storbritannien kosta landet minst 11 miljarder pund om året, dvs cirka 140 miljarder kronor.
Lämna ett svar