Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Buss-TV: Nya filmer om kör- och vilotider – känd bussprofil i huvudroll

Kör- och vilotidsreglerna ställer ofta till det för bussföretag och bussförare. Sveriges Bussföretag har gjort två filmer om hur regelverket kan slå. Missa inte den andra filmen här nedan om det övergivna fotbollslaget. Där hittar ni en av bussbranschens mest välkända profiler, Johan Ekman, i en central roll…

Men först filmen Nästan Framme – Föraren Siv:
[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=CqBgrO9n-fE]

Och här är så filmen om det övergivna fotbollslaget med Johan Ekman:

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=3tIs6sE-utk&feature=youtu.be]

6 kommentarer »

  1. Bra intiativ men budskapet fattar ju bara vi som är i branschen…För den oinvigde så verkar det nog mer som en reklamfilm för att vi inte vill betala böter…

  2. Jag jobbar i branschen och fattar tänket. Men 98-99% går ju lösa genom att man planerar sina uppdrag och sin körning. Det är verkligen inte ofta det fattas 10 min på körtiden som följd av något som man inte kunnat förutse. Lite vanliga rödljus och tjockt i trafiken hör ju till det normala, eller…

    Jag har heller inte fattat hur Sveriges Bussföretag vill ändra reglerna. Hur ska de bortre tidsgränserna se ut istället?
    Om det fattas 10 min för mig att komma hem, och man ändrar så att jag hinner hem. Då kommer det ju bara att fattas 10 min för någon annan som bor 10 min längre bort. Då ändrar vi så att hen kommer hem. Men då fattas det ju bara 10 min för näste som bor ytterligare 10 min längre bort, så då får vi ändra så att den hinner hem….

    Hur vill Sveriges Bussföretag att reglerna ska se ut? Vore tacksam för en konkretisering. När man bara tycker något är fel, och inte kan säga hur man ska göra för att det ska bli bättre brukar ju kallas för gnällig, och det tror jag inte Bussföretagen vill vara.

  3. Bra att våra filmer engagerar och väcker debatt! Tyvärr får vi inte med allt vi vill säga i korta filmen på några minuter. Syftet är att väcka fler i frågan än vi som redan är inne i branschen, t ex beställare av resor i idrottsföreningar. Konkret vilka förändringar vi vill ha har vi sammanställt i dokument som vi överlämnat till EU-kommissionen, den förra regeringen, den nuvarande regeringen och Transportstyrelsen. Du som är intresserad av dem, och våra övriga rapporter och skrivelser i ämnet, kan gå till http://www.transportforetagen.se/ForbundContainer/sveriges_bussforetag/Yrkestrafikfragor/Kor–och-vilotider/

    Just nu pågår ett arbete på EU-nivå inom ramen för det som kallas vägtransportpaketet, där en översyn av kör- och vilotiderna diskuterar. Vi deltar och träffar ansvariga tjänstemän från EU-kommissionen. Transportstyrelsen genomför också en översyn av sin egen tillsyn, mot bakgrund av en egen utredning i våras som visade att man i flera avseenden var mer fyrkantig än andra länders tillsynsmyndigheter. Vi är med i det arbetet – genom möten, konkreta förslag, studiebesök för tjänstemän och chefer, skrivelser och uppvaktningar.

    Hälsar Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag

    • Det enkla måste ju vara att inom 4,5 timmars körtid ta sina 45 minuter under den perioden typ 15 minuter ena gången, 15 nästa och 15 den sista eller 20 minuter och nästa 25. Nu är det för krångligt. Vilotiderna ska hållas och inte ha en massa undantag. Det enda som får rubba vilotiden ska vara något oförutsett som man inte kan rå på. Idag så försöker bussföretagen lägga in i schema typ nio timmars dygnsvila under en schema period, som man får tack vare undantagen och EUs normer. Helt enkelt svart på vitt.

  4. Frågan är vad som behöver ändras körtid, ramtid eller dygnsvila. Kanske en bestämd längd i km vore bättre, som anger hur långt bort man på en dag och en förare kan köra. Tex 800 km gäller bokar man hotell som ligger 750 km från startort så skall man få köra dit även om körtid är ute pga av en ändrad körväg. Sen har vi ramtiden på 13,5 vilken annan bransch har i avtalet möjlighet att under denna period lägga ut jobb. Jag kör själv delat men har mitt uppehåll hemma. Kör man beställning kan jag ha uppehållet 25 mil hemifrån och vad får föraren för ersättning under denna tid,och var skall man vara och var kan jag vila om det behövs. Kör och vilotider är ju till för att alla skall konkurera på lika villkor. Den är ju bättre lämpad för gods än personbefodran. Så buss skulle behöva ett eget regelverk, men ett för beställningstrafik och ett för kollektivtrafik nu när man ändå håller på. Och varför skall kollektivtrafik ha ett eget. Vissa trafikområden har ju linjer som överstiger 50 km och skall ha förarkort då. Men i dessa tjänster skall man byta buss ibland upp till 3 ggr, hur lätt är det inte att glömma kortet någonstans i all stress som finns.Men att ändra dessa tider känns lite udda ändå. Vill föreningen att göra en resa som kommer att vara 14,5 timmar så kräver denna resa två förare eller övernattning.

  5. Tack Anna Grönlund för länken till ert förslag till förändringar. Jag hittade ett havldussin förslag till konkreta förändringar av regelverket, samt ett antal påpekanden om Transportstyrelsens stelbenta tillämpning.

    Det finns en del bra förslag till ändringar i förslaget. T.ex. att 12-dagarsregeln även borde gälla inrikes resor, och att man ska få köra till bokat hotell, eller hemorten, efter motiverade undantagsfall typ om man fastnat i kö pga olycka, inte bara till ”lämpligt ställe att stanna.”

    Däremot tycker jag inte att filmerna tillför något av värde. Det handlar om att det blir tjockt i trafiken och lite rödljus, eller att en fotbollsmatch tar tid. Sånt måste man väl kunna ta höjd för i planeringen av köruppdragen.
    För mig verkar det som om trafikplaneraren försöker klämma in för många uppdrag på samma chaufför, eller att den som tog emot beställningen inte ställde frågor om uppdragets längd.
    Inget av detta är ”motiverat undantagsfall”, utan bara bristande planering. Därför är det också bra att dubbelbestraffningen för en och samma överträdelse finns kvar. Tas den bort kan bolaget planera orimligt tajt, och sedan låta chauffören ta böterna. Med dubbelbestraffningen får bolaget sanktionsavgift för samma förseelse, och därmed ett ekonomiskt incitament att planera sina uppdrag bättre.

    Sedan är det också så att väldigt många har dålig koll på hur man kan använda regelverket till sin fördel. Jag skulle kunna ge ett exempel där man har avlönad körtid under 21 på varandra följande dagar, utan att bryta mot kör- och vilotiderna. Det är fullt möjligt inom nuvarande regelverk. Troligen enbart i teorin, men det visar ändå att det går att genomföra. Senast häromveckan hörde jag en YKB-lärare prata i nattmössan om hur ofta man måste ha 45 timmars veckovila… Och kan inte utbildarna regelverket, så ska vi ju inte tro att chaufförer eller trafikledare ska kunna planera arbetet effektivt.

Lämna ett svar till P-O Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)