Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Hjulet fungerar i alla väder”

Ziehl-Abeggs navmotor, "ZAwheel" är monterad individuellt i de båda bakhjulen på bussen. Ett bredare hjul ersätter dubbelhjulen. Foto: Ulo Maasing.

Ziehl-Abeggs navmotor, ”ZAwheel” är monterad individuellt i de båda bakhjulen på bussen. Ett bredare hjul ersätter dubbelhjulen. Foto: Ulo Maasing.

Hjulet fungerar utan problem. I värme eller kyla och i alla väder. Det var budskapet från det tyska företaget Ziehl–Abegg på årets Busworld. Ziehl-Abegg är något av en doldis i bussbranschen men har funnits sedan 2010 och arbetat med elmotorer sedan dess. Under senare år har företaget också gjort inbrytningar på marknaden för elbussar genom sina navmotorer för bussar som man kallar för ZAwheel – ”ZAhjulet”.

Idag använder flera tillverkare Ziehl-Abeggs navmotorer i sina elbussar. Till dem hör VDL som använder tekniken i sin stadsbuss Citea Electric liksom Umeåföretaget Hybricon som har ”hjulet” i de elbussar som snart i betydande mängd kommer att rulla på Umeås gator.

Ralf Arnold, vd för Ziehl-Abegg Automotives. Foto: Ulo Maasing.

Ralf Arnold, vd för Ziehl-Abegg Automotives. Foto: Ulo Maasing.

– Idag är det sex tillverkare som använder tekniken på bussar som rullar i ett antal europeiska städer, förklarade Ziehl-Abegg Automotives vd Ralf Arnold på företagets presskonferens på Busworld.

Jonas Hansson, vd för Umeåföretaget Hybricon Bus Systems. Foto: Ulo Maasing.

Jonas Hansson, vd för Umeåföretaget Hybricon Bus Systems. Foto: Ulo Maasing.

Han framhöll att navmotorer är en teknisk lösning med flera betydande fördelar. Tekniken är i grunden mycket enkel och driftsäker, samtidigt som den är energieffektiv. Bullret minskar med 90 procent i förhållande till en konventionell bus, utsläppen är obefintliga och energiförlusterna minimala eftersom det inte finns någon vanlig drivlina och ingen växellåda i bussen som slukar energi.

Från batteri till hjul är energiförlusten endast tio procent vilket är dramatiskt bättre än för konventionella bussar där energiförlusterna i drivlinan är betydande.

Dessutom, framhåller man från Ziehl-Abegg, ersätts de dubbla hjulen på bakaxeln med ett bredare hjul där motorn är monterad. Det betyder att mittgången i bussarna kan göras bredare eftersom hjulhusen stjäl mindre utrymme. Komforten ökar också genom att fjädringen kan placeras längre ut från bussens mitt.

– Hjulet är också kompatibelt med alla standardaxlar som används i bussar. Det gör det möjligt att eftermontera ZAwheel även på konventionella bussar och konvertera dessa till elbussar, betonade Ralf Arnold.

Energieffektiv
Att tekniken fungerar och är pålitlig även i sträng kyla bekräftade Umeåföretaget Hybricons vd Jonas Hansson.

– Navmotorerna på våra bussar gör att vi har högsta effektivitet när det gäller energianvändningen. Det kan behövas. Med 180 sekunders uiltrasnabbladdning klarar våra bussar en timmes körning även när det är -25 grader utomhus.

– Vi klarar då att hålla +20 inne i bussen utan att använda tillsatsvärme, utan bara med elvärme. Det är viktigt, eftersom vi efter flera års testdrift har kunnat konstatera att uppvärmningen kräver lika mycket energi som själva körningen vid sträng kyla, framhöll Jonas Hansson.

I den tyska staden Münster har man flera VDL Citea Electric med navmotorer i drift. Foto: Stadtwerke Münster.

I den tyska staden Münster har man flera VDL Citea Electric med navmotorer i drift. Foto: Stadtwerke Münster.

Den tyska staden Münster har två VDL Citea Electric med navmotorer i trafik.

– Vi valde mellan laddning vid ändhållplatserna, så kallad opportunity charging, och bussar med stora batterier som laddas nattetid i depå. Valet föll på små batterier.

– Tekniken med navmotorer gör att bussarnas energiförbrukning är mycket låg, förklarade Eckhard Schläfke, driftchef vid Stadtwerke Münster.

– Vi är mycket nöjda med vår satsning och kommer att gå vidare med fler elbussar. Inom ett år räknar vi med att ha tio – femton elbussar i trafik mot dagens två.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)