Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Största teknologiskiftet i bussindustrin i mannaminne”

Volvo Bussars vd Håkan Agnevall: Vi står inför det största teknologiskiftet i bussindustrin i mannaminne. Foto: Ulo Maasing.

Volvo Bussars vd Håkan Agnevall: Vi står inför det största teknologiskiftet i bussindustrin i mannaminne. Foto: Ulo Maasing.

Den utveckling mot elbussar som nu har börjat skjuta fart i allt fler städer, både i Europa och i övriga världen, innebär en stor förändring av busstrafiken. ”Det är det största teknologiskiftet i bussindustrin i mannaminne”, hävdade Volvo Bussars vd Håkan Agnevall i samband med den studieresa om elbussar som Sveriges Bussföretag arrangerade den gångna veckan.

Ett trettiotal deltagare från bussföretag, terminalägare, trafikmyndigheter, arkitekter, konsulter, forskare med flera deltog i resan som i blixtfart omfattade studiebesök i Göteborg och Hamburg.

I Göteborg studerade deltagarna främst det ambitiösa ElectriCityprojektet som är uppbyggt kring stadens elbusslinje, linje 55, men där en rad partners arbetar tillsammans.

– Ska vi få utvecklingen att verkligen skjuta fart är det nödvändigt att ett antal parter samarbetar, betonade Håkan Agnevall.

Han såg de kommande stadsmiljöavtalen och den miljöbusspremie för elbussar som regeringen har aviserat som ett viktigt stöd för att myndigheter och företag ska satsa på elbussar. Stadsmiljöavtalen är enligt Agnevall en utmärkt möjlighet att få till stånd en laddinfrastruktur för elbussar i städerna.

Samtidigt medgav han att det i samhället finns en osäkerhet kring elbussar.

– Vi befinner oss lite grann i samma situation som när videon introducerades. Då var man osäker på vilket system som man skulle satsa på. Beta, VHS, VCR…  På samma sätt finns idag en tveksamhet när det gäller elbussar. Det är ju viktigt att tekniken ska vara robust och fungera i alla väder och alla klimat. Och att den är öppen så att operatörer och myndigheter inte är låsta till någon specifik busstillverkare. Konkurrensen mellan busstillverkarna måste finnas kvar, slog Håkan Agnevall fast.

– Just nu dyker många nya tillverkare av elbussar upp på marknaden, men jag tvekar inte att hävda att Volvo ligger långt fram bland de stora bussleverantörerna. Längst fram i Europa.

Agnevall betonade att elektrifieringen inte bara är en fråga om själva bussen utan att det handlar om ett helt system, från stadsplanering till hållplatser och resenärsinformation. Volvo har bestämt sig för att helhjärtat satsa på laddning vid ändhållplatserna, så kallad opportunity charging.  Denna kompletteras med laddning nattetid i depå.

– Att satsa på enbart nattlig laddning kräver stora batterier som är både dyra och som genom sin tyngd begränsar passagerarkapaciteten.

Även elnäten sätter sina begränsningar menar Håkan Agnevall.

– Handlar det om 12 – 15 bussar fungerar övernattsladdning. Men inte om det handlar om stora bussflottor på hundratals bussar. Vi väljer också att gå in för konduktiv laddning via en pantograf vid laddstationerna. Induktiv laddning menar vi kräver bland annat alltför stora ekonomiska satsningar.

Bussmagasinet.se återkommer med ett fylligt reportage från Sveriges Bussföretags studieresa om elbussar.

Sveriges Bussföretags studieresa om elbussar samlade ett trettiotal deltagare. Här är gruppen samlad framför en elhybridbuss på Hamburgs innovationslinje 109. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges Bussföretags studieresa om elbussar samlade ett trettiotal deltagare. Här är gruppen samlad framför en elhybridbuss på Hamburgs innovationslinje 109. Foto: Ulo Maasing.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)