Ofta går bussarna knökfulla så att passagerarna måste stå på motorvägen. Men resenärerna åker för långt. Dessutom finns det pendeltåg och då ska folk inte välja bussen. Det kanske låter bisarrt, men har blivit ett konkret problem för många människor som bor i Nynäshamn och pendlar de dryga fem milen till Stockholm. Många väljer då att åka med buss 861 som nu både SL och Nobina vill avveckla, i alla fall på sikt, skriver Nynäshamnsposten.
Trots att bussarna ofta går proppfulla är de ingen bra affär för operatören Nobina som i somras tog över trafiken enligt en ny ersättningsmodell. Den bygger bland annat på att bussföretaget får en stor del av sin ersättning per påstigande resenär.
Tanken är att modellen, VBP (Verifierad betalande påstigande), ska stimulera bussföretaget att locka fler resenärer. Men för resenärerna är det inte självklart en bra lösning. Om resenärer tvingas till flera byten under resan tjänar bussföretaget mer, men resenärerna gillar det inte.
På linje 861 mellan Nynäshamn och Gullmarsplan i södra Stockholm är problemet det motsatta. En konsekvens av systemet med VBP är att långa resor med liten omsättning av resenärer blir en sämre affär för utföraren, även om busslinjen i fråga är populär. Det är helt enkelt inte bra med många resenärer som reser långt.
– I kombination med att SL:s riktlinjer är tydliga med att bussar inte ska gå parallellt med pendeltågen innebär detta att buss 861 kommer att tas bort, uppger Daniel Molin, marknadsansvarig för Nobina Södertörn för Nynäshamnsposten.
– Vi har inte tagit något beslut eftersom vi vet hur uppskattad linjen är av resenärerna. Men på lång sikt kommer den inte att finnas kvar.
– Nobina har möjligheten eller rätten att ta bort en linje som inte är kostnadseffektiv, säger Christian Hoffman på SL:s presstjänst till tidningen.
VBP står ju i som det beskrivs i artikeln i rak konflikt mot vad som är bra för passageraren! Inget fel i sig att locka med kommersiella incitament, men just det att operatören får en ny betalning för varje bussbyte känns ju helgalet. Kör själv buss ibland och vet att när man tex kommer med en reservbuss så blippar de flesta resenärerna automstiskt på nytt = mer pengar för operatören. SL måste tänka om när det gäller denna verifieringsmodell, det borde räcka med att använda blippande som statistiskt trafikunderlag för framtida trafikplanering.