Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bergkvarabuss vann mest i Kalmar län

Största vinnare i Kalmar län: Bergkvarabuss med vd:n Göran Mellström. Foto: Ulo Maasing.

Största vinnare i Kalmar län: Bergkvarabuss med vd:n Göran Mellström. Foto: Ulo Maasing.

Bergkvarabuss blev den största vinnaren när Kalmar Länstrafik, KLT, på tisdagen blev klar med sin upphandling av busstrafik, skolskjutsar och servicetrafik. Även Flexbuss fick mycket trafik.  4,8 miljarder kronor. Det är den största upphandlingen någonsin av kollektivtrafik i länet. Totalt är upphandlingen värd 4,8 miljarder kronor.

Bergkvarabuss tar över trafiken i Kalmar, regiontrafiken, på Öland och i Torsås det motsvarar ungefär 40 procent av upphandlingen.

För Flexbuss innebär upphandlingen att man får ett uppdrag som över avtalsperioden är värt omkring en miljard kronor.

– Tilldelningen innebär en kraftig volymökning för oss som bolag. Jag känner stort förtroende för mina medarbetare inför den utmaning som detta innebär, säger David Lindquist vd på Flexbuss Sverige AB.

Det var landstingsstyrelsens arbetsutskott som sa ja till tilldelningsbeslutet för busstrafiken i länet under perioden 2017-2027. Trafikstarten äger rum i augusti 2017. Totalt omfattar upphandlingen att cirka 400 fordon, 18 miljoner vagnkilometer per trafikår.

– Den nya trafiken innebär helt nya fordon i stads- och linjebusstrafik samt skolskjuts och taxifordon i servicetrafiken som alla kommer köras på helt förnyelsebara bränslen, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på Kalmar Länstrafik.

Ett av landstingets huvudkrav i upphandlingen har varit att länets kollektivtrafik ska vara helt fossilbränslefri 2020 och inriktning och huvudalternativet för drivmedel ska vara biogas. En stor del av trafiken kommer dock att köras med fordon som drivs med HVO.Cirka 60 procent av fordonen kommer att köras på biogas.

Andra nyheter i samband med tilldelningen är att det ombord på bussarna kommer att finnas wi-fi, USB-uttag, hjärtstartare, ett informationssystem som ger kunden information om läget i trafiken på alla bussar. Det kommer också finnas två anpassade barnsäten i de bussar som kör längre sträckor.

– Vi är nöjda med resultatet som uppfyller i princip alla de krav och förväntningar som kunder och uppdragsgivare har, säger Karl-Johan Bodell.

Det nya avtalet sträcker sig till 2027. Samtliga anbudsgivare har accepterat kravet om övertagande av personal, vilket innebär att nya trafikföretag ska erbjuda bussförarna jobb. Andra krav i upphandlingen har varit att all personal ska anställas under kollektivtrafikliknande former, liksom att  meddelarskydd för entreprenörens personal ska gälla.

Här är den detaljerade tilldelningslistan för Kalmar län:

KLT1KLT2KLT3KLT4

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Det måste bli ett slut på denna lekstuga som busstrafikupphandlingar innebär, ingen inblandad tänker längre än till nästa avtalsperiod, och vad ska det inte kosta att administrera alla dessa upphandlingar ?

    • Detta inlägg har redigerats – vi har tagit bort diverse svordomar. Kommentarer på bussmagasinet ska hålla en hyfsad ton och ha ett hyfsat språkbruk.

Lämna ett svar till ulo Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)