Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bilen vinner marknad i Stockholm

Stombussarna i Stockholms innerstad kom i fjol fram en procent snabbare än året innan. Samtidigt ökar biltrafiken i Stockholm mycket kraftigt. Foto: Ulo Maasing.

Stombussarna i Stockholms innerstad kom i fjol fram en procent snabbare än året innan. Samtidigt ökar biltrafiken i Stockholm mycket kraftigt. Foto: Ulo Maasing.

Nya trafikleder, lägre bensinpris och goda tider gör att biltrafiken i Stockholm har börjat öka igen efter att ha legat stilla eller till och med minskat under de senaste åren. Men stombussarna i innerstan kommer fram snabbare – en procent snabbare än 2014. Det visar årsrapporten för 2015 från Trafikkontoret i Stockholm. För den som vill ha mindre biltrafik och öka kollektivtrafikens marknadsandel är rapporten dyster läsning.

Stockholms miljöpartistiska trafikborgarråd Daniel Helldén har knappast något att yvas över när han blickar tillbaka på året som gått.

Det är flera faktorer som enligt experterna på Trafikkontoret ligger bakom ökningen av biltrafiken. Främst är det de nya trafiklederna Norra länken och nya E18 som har öppnats. Men ökad befolkning, lägre bränslepriser och en god ekonomi bidrar också till trafikökningen.

Genom Stockholms city minskade trafiken med 0,5 procent, främst på grund av de stora gatuarbetena vid Sergels Torg och Slussen.

Framkomligheten för buss i innerstaden har förbättrats något. Medelhastigheten för stombussarna i innerstaden ökade med 1 %, och i ytterstaden med 3 % på eftermiddagen  Medelhastigheten i innerstaden för stombussarna är 12-13 km/h och i ytterstaden 23-24 km/h, inklusive hållplatsstopp. Det innebär att bussarna på vissa sträckor i innerstan nästan kör i gånghastighet och att man knappast blir svettig av att cykla snabbare än bussen.

I övrigt visar alla siffror för trafikutvecklingen i Stockholm att biltrafiken ökar, och ökar starkt.

Trafikmätningarna 2015 visade att motorfordonstrafiken ökade i samtliga snitt med undantag för citysnittet. Regioncentrumsnittet ökade med 5 %, innerstadssnittet ökade 10 %, trängselskattesnittet ökade ca 7 % och Saltsjö-Mälarsnittet ökade 4 %. Eftersom en del av ökningarna förklaras av att trafik har omfördelats från andra vägar räknar Trafikkontoret med att nettoökningen är ungefär 5% för innerstadssnittet och 4 % för trängselskattesnittet.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)