Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Komfort och frekvens lockar politiker och företag till bussen

En av Lux Express Lounges nya Scania Irizar på Tallinns busstation, på väg mot Tartu.

En av Lux Express Lounges nya Scania Irizar i8 på Tallinns busstation, på väg mot Tartu.

När de estniska statsjärnvägarna investerade väldiga skattemedel i nya tåg blev inte landets ledande bussföretag svaret skyldigt. Istället för att gny och klaga gick man till motoffensiv och erbjuder nu sina kunder den troligen bästa expresstrafiken i norra Europa. Med komfort och hög frekvens lockar man såväl politiker som företag att välja buss för sina resor mellan Estlands två största städer, huvudstaden Tallinn och universitetsstaden Tartu. 18 gånger om dagen kör nu Lux Express Lounge med sina splitter nya Scania Irizar i8 med toppkomfort i vardera riktningen mellan de båda städerna.

Av Ulo Maasing i Tallinn (text och foto)

Lux Express Lounge konkurrerar inte bara med järnvägen utan också med flera andra mindre bussföretag på sträckan Förutom tågets nio dagliga avgångar i vardera riktningen går det 44 bussar om dagen mellan de båda städerna. Även det i vardera riktningen.

– Men vår främste konkurrent är bilen och vårt mål är att vinna över allt fler som kör bil mellan de båda städerna. Jag är säker på att vi under de senaste tre – fyra åren har fått många att välja bussen framför bilen, slår Hugo Osula fast när vi träffar honom i Tallinn i samband med invigningen av den uppgraderade trafiken mellan Tallinn och Tartu: Lux Express Lounge.

Hugo Osula är vd och ägare till Mootor Grupp där Lux Express ingår: "Vi satsar på att vinna över bilister till bussen".

Hugo Osula är vd och ägare till Mootor Grupp där Lux Express ingår: ”Vi satsar på att vinna över bilister till bussen”.

Han är vd, ägare och koncernchef i Mootor Grupp, den utan jämförelse största privata aktören på estnisk bussmarknad.

Åtta nya bussar svarar för 18 turer dagligen i vardera riktningen för Lux Express Lounge.

Åtta nya bussar svarar för 18 turer dagligen i vardera riktningen för Lux Express Lounge. Foto: Lux Express.

Inom koncernen ryms också annat än bussbolag: busstationen i Tallinn, T-pilet som är ett innovativt bolag för biljettsystem, ett företag för bussgods, i Sverige välkända Busland som arbetar med renoveringar av bussar, produktion av försvarsmateriel med mera. Bussföretaget Sebe, med både landsbygdstrafik i Estland och stadstrafik i Tartu ingår också i Mootor Grupp.

Med en bakgrund i Tallinns stadsbussföretag under den ryska ockupationen av Estland har Hugo Osula hela sitt vuxna liv arbetat med busstrafik. Han är en dynamisk entreprenör som inte drar sig för nytänkande och kreativa lösningar.

Med lilla Estland som bas har han etablerat inte bara en omfattande trafik i hemlandet, utan också en betydande internationell expresstrafik. Trafiken körs enligt lite olika koncept på de olika linjerna, allt efter hur marknaden ser ut. Sedan tidigare går Lux Express Lounge på linjer: Tallinn – Riga, Riga – Vilnius och Tallinn – St Petersburg och den 18 april introducerade man konceptet även för linjen Tallinn – Tartu.

– På linjen Tallinn – Riga har vi redan lyckats bli ett alternativ till bilen. Där kör vi åtta dagliga turer, varav fyra med Lux Express Lounge, berättar Kristiina Mehik, marknadschef på Lux Expressgruppen.

– Även på linjen Riga – Vilnius har vi vunnit över bilister.

Tallinn-ryggstod

Samtliga platser, både i affärsklass och standardklass har individuella monitorer med ett brett utbud av underhållning.

Frekvensen avgörande
Redan tidigare var 40 procent av resenärerna med Osulas bussar mellan Tallinn och Tartu politiker och andra som reste i jobbet.

Benutrymmet är rejält.

Benutrymmet är rejält.

Med nysatsningen Lux Express Lounge vill man slå vakt om de kunderna och vinna fler, inte minst genom att erbjuda en extra hög servicenivå – och ta betalt för denna.

– Vi räknar med att ungefär 40 procent av resenärerna är beredda att betala lite mer för sin resa, om de får något extra för pengarna. Faktum är att affärsklassen är det som säljer slut snabbast på våra expresslinjer, säger Hugo Osula.

Även "standardklassen" är elegant, rymlig och luftig. Affärsklassen finns bakom skynket.

Även ”standardklassen” är elegant, rymlig och luftig. Affärsklassen finns bakom skynket.

Lux Express Lounge är en relativt ny produkt som man har tagit fram inom Lux Expressgruppen som förutom det estniska moderbolaget har fem dotterbolag i Lettland, Litauen, Ryssland, Polen och Finland. Antalet medarbetare uppgår till cirka 400 och antalet bussar är 80, med en genomsnittsålder på 2,5 år.

Affärsmodellen för Lux Expressgruppen bygger på att man kör linjer på avstånd där bussen är ordentligt konkurrenskraftig, det vill säga mellan städer på 250 – 500 kilometers avstånd. Det är avstånd som också gör att man kan utnyttja vagnparken effektivt, likaså förartiden.

– En avancerad logistik är viktig för lönsamheten, påpekar Hugo Osula.

Hög frekvens är en annan strategisk hörnpelare för gruppen, även om linjen Tallinn – Tartu ligger i en klass för sig. Där ökade man i februari turtätheten från tidigare 14 till nuvarande 18 turer om dagen i vardera riktningen.

– Frekvensen är oerhört viktig för att vi ska kunna konkurrera, inte minst med privatbilen, betonar Hugo Osula.

Hög komfort
Andra viktiga inslag i affärsmodellen är att erbjuda en hög kvalitet, rimliga (men inte alltför låga) priser och en ständig produktutveckling. Komortnivån är hög. De nya Scania Irizar i8 som nu trafikerar Tallinn – Tartu har bara 47 platser, trots att bussarna är femton meter långa. I standardavdelningen i främre delen av bussen är stolsplaceringen 2+2, i ”affärsklass” 2 + 1 med rejäla armstöd mellan de stolar som är placerade i par så att resenärerna slipper att skava axel med varandra. Affärsklassen har 15 platser. Stolsavståndet är rejält och därmed benutrymmet.

Ett skynke à la reguljärflyget skiljer de båda avdelningarna åt.

Standarden överträffar klart den höga nivå som Nettbuss Bus4you erbjuder i sin pluskategori i Sverige. Kanske inte så mycket när det gäller stolarna som erbjudandet i övrigt. Alla platser ombord har individuella, niotumsskärmar med ett brett utbud av underhållning där allt ingår i biljettpriset: internet, filmer, TV-serier, spel, musik, ljudböcker och e-böcker. Eluttag vid varje stolspar finns naturligtvis och kaffe och te ingår också i biljettpriset.

– Komfort och frekvens kompenserar mycket väl att bussresan mellan Tartu och Tallinn tar två och en halv timme medan tåget är en halvtimme snabbare, påpekar Kristiina Mehik.

De åtta nya Scania Irizar i8 som Lux Express har investerat i för trafiken mellan Estlands båda största städer är bara ett inslag i gruppens satsning på en hjög standard på vagnparken. Bussarna motsvarar en investering på cirka fyra miljoner euro. Förra året köpte man 28 nya bussar. För Hugo Osula är det viktigt att ständigt förnya den produkt man erbjuder kunderna.

På linjen Tallinn – Tartu är det tredje gången efter starten för ungefär tio år sedan som man utvecklar helt nya produkter: först satsade man på avgångar en gång i timmen i Timexpressen, 2011 satte man in nya bussar från Irizar med en avancerad ombordunderhållning och en helt ny design med lila bussar. Och i april var det dags igen för en genomgripande förnyelse.

– För oss är tio år en lång tid, kommenterar Hugo Osula.

Hittills har strategin visat sig hålla. Linjen Tallinn – Tartu hade i fjol 445 000 passagerare med 14 dagliga dubbelturer. Första kvartalet i år hade man en resandeökning på elva procent, fast då ökades också turtätheten den 1 februari till 18 dubbelturer om dagen.

Lux Expressgruppen har vuxit kraftigt på några år och byggt upp ett internationellt expressbussnät.

Lux Expressgruppen har vuxit kraftigt på några år och byggt upp ett internationellt expressbussnät.

– Finansieringen har aldrig varit några problem. Vi har arbetat med såväl SEB som Swedbank och norska DNB. Den senaste satsningen är finansierad i samarbete med SEB, men bankerna slåss om att arbeta med oss. Det är ett uttryck för förtroende, konstaterar Hugo Osula.

Inga lågpriser
Någon förespråkare för extrema lågpriser är inte Hugo Osula. Prissättningen på Lux Express och Lux Express Lounge är dynamisk och styrs delvis av efterfrågan, delvis av om resenären är en återkommande kund. Maxpriset på Lux Express Lounge mellan Tallinn och Tartu är 15 euro men det vanliga priset för stamkunder är från 9 euro. I standardklass är maxpriset 12 euro och priset för stamkunder från 4,80 euro.

– Man kan ha kampanjpriser, men att satsa på lågprisprodukter håller inte i längden. Om vi ska vinna nya kundgrupper måste bussbranschen växa ifrån lågprismarknaden. Det är enda sättet att attrahera tillräckligt många nya resenärer, säger Hugo Osula.

På senare tid har hans expressbussar fått konkurrens av Superbus.com, ett lågprisbolag som ägs av Stagecoachgrundaren och miljardären Sir Brian Souter som också är engagerad i lågprisbolag i Finland (Onnibus) och Polen (Polskibus). Men i Estland har Souters framgångar hittills varit mycket begränsade, trots låga biljettpriser.

Däremot har Lux Expressgruppen expanderat allt mer, även internationellt.

– Vi arbetar nu med att etablera ett nav i Krakow för vår trafik och därifrån knyta samman fem huvudstäder, berättar Kristiina Mehik.

Tallinn-Frekvens

Frekvensen är en viktig faktor för att man ska locka bilister till bussen. På Lux Express Lounges nya bussar marknadsför man den höga turtätheten. Hugo Osula visar.

De nya Scania Irizar i8-bussarna har en elegant design.

De nya Scania Irizar i8-bussarna har en elegant design.

Från Lux Express kontor på busstationen i Tallinn leds trafiken; här tar man också emot telefonbokningar.

Från Lux Express kontor på busstationen i Tallinn leds trafiken. Här tar man också emot telefonbokningar.

Marknadsföringen på bussarnas baksida riktar sig i hög grad till bilister.

Marknadsföringen på bussarnas baksida riktar sig i hög grad till bilister.

 

 

 

Taggat som: , , , , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)