Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

MAN aviserar ny turistbuss

Joachim Drees, vd för MAN Truck & Bus. Foto: Ulo Maasing.

Joachim Drees, vd för MAN Truck & Bus. Foto: Ulo Maasing.

Busstillverkaren MAN kommer på IAA-mässan i Hannover i slutet av september att presentera en ny turistbuss. Det avslöjade Joachim Drees, vd för Man Truck & Bus vid en internationell presskonferens i München i veckan. Varken den nya bussen eller några bilder eller skisser på den nya bussen fanns dock att se på presskonferensen. Förutom att MAN nu också slår in på en helt elektrisk väg genom en ny elbuss, vilket vi tidigare rapporterat om, är den största nyheten från företaget en ny Euro 6c-motor. Drees försäkrade också att MAN kommer att slå vakt om sin strategi med två bussmärken,  MAN och Neoplan.

Den elbuss som MAN predsenterar på IAA i HJannover bygger ppå välkända stadsbussen Lion´s City och kommer också att lanseras som 18-meter ledbuss.

Den elbuss som MAN presenterar på IAA i Hannover bygger på välkända stadsbussen Lion´s City och kommer också att lanseras som 18-meter ledbuss.

– Neoplan är viktigt för oss och vi kommer också i framtiden att slå vakt om båda våra bussmärken, försäkrade Joachim Drees och punkterade därmed de rykten som under en längre tid har varit i svang bland bussfolk att MAN skulle vara på väg att sakta avveckla Neoplan.

– Neoplan ska stå för innovation och exklusivitet och är ett centralt varumärke för oss.

Någon mer information om den nya turistbussen från MAN ville inte Drees lämna förutom att bussen får en ny design. I övrigt hänvisade han till IAA-mässan den 22 – 29 september. Där kommer MAN bland annat också att visa sin nya Euro 6c-motor

Joachim Drees konstaterade att MAN:s bussförsäljning fick ett lyft på omkring 20 procent i fjol och nådde cirka 6 000 sålda bussar. Siktet är inställt på att år 2021 nå en försäljning på drygt 7 000 bussar.

– 2016 har börjat mycket bra och vi är väldigt nöjda med året hittills, sa Drees. Han avböjde dock att redovisa några siffror innan den 29 juli då MAN:s delårsrapport kommer.

Heinz-Jürgen Löw på MAN: I framtidens kollektivtrafik står elektromobilitet i fokus. Foto: Ulo Maasing.

Heinz-Jürgen Löw på MAN: I framtidens kollektivtrafik står elektromobilitet i fokus. Foto: Ulo Maasing.

El i fokus
Sälj- och marknadschefen Heinz-Jürgen Löw aviserade att även MAN, som hittills har fokuserat hårt på gas- och dieselbussar för kollektivtrafik, nu hakar på utvecklingen mot elbussar, i praktiken några år senare än flera av konkurrenterna. MAN har ju under lång tid satsat hårt på gasbussar för stadstrafik och har idag 39 procents andel av marknaden för gasbussar i Europa.

– När det gäller kollektivtrafikens framtid måste elektromobilitet stå i fokus, slog Löw fast.

Starten för serieproduktion av den elbuss som MAN ska presentera på IAA-mässan kommer att ske i slutet av 2019 avslöjade Löw på presskonferensen i München. Tidigare har MAN varit mer luddig när det gäller produktionsstarten och talat om ”innan 2020”.

– Men dieselmotorn kommer även i framtiden att vara viktig. Vår nya drivlina minskar bränsleförbrukningen med upp till tio procent, framhöll Heinz-Jürgen Löw.

Även Stephan Sahlmann, MAN:s marknadschef för stadsbussar, betonade det teknikskifte som nu har inletts när det gäller stadsbussar.

– I Europa kommer 15 procent av alla stadsbussar år 2020 att vara elbussar, en siffra som till 2030 har ökat till 60 procent, framhöll Sahlmann.

Den elektriska drivlinan i MAN:s kommande elbussar bygger på en centralt placerad elmotor. Därifrån förs kraft över till en standarddrivaxel av MAN:s egen tillverkning. MAN uppger att man har valt denna lösning för att få ner buller och vibrationer som man menar kan förekomma på elektriska drivaxlar. Företaget menar också att man med den här lösningen kan pressa servicekostnaderna genom att använda så många standardkomponenter som möjligt.

Batteripaketen placeras bak i bussen, där motorn vanligen sitter. I utförande för depåladdning nattetid kommer en del batterier dessutom att placeras på taket. I övrigt kommer bussen i praktiken att vara en elektrifierad version av storsäljaren Lion´s City som också är välbekant i många svenska städer. Lion´s City finns sedan ett antal år även i hybridversion. Hittills har MAN sålt omkring 350 exemplar av Lion´s City i hybridverison, varav ett femtiotal till Keolis för trafik i Stockholms innerstad.

MAN:s axelfabrik i München tillverkar 90 000 - 110 000 axlar om året. Foto: Ulo Maasing.

MAN:s axelfabrik i München tillverkar 90 000 – 110 000 axlar om året. Foto: Ulo Maasing.

Digitalisering
På IAA i Hannover kommer MAN att presentera sin nya Euro 6c-motor D26 som ska ersätta D20-motorn i både MAN:s och Neoplans turistbussar. Motorn är godkänd även för syntetdieseln HVO.

Företaget kommer i Hannover också att visa sin syn på hur digitaliseringen påverkar hela transportnäringen, både när det gäller gods- och persontransporter.

– Även om lastbilarna går före kommer digitaliseringen att innebära genomgripande förändringar även i bussbranschen, från stadsbussar till långlinjer och turisttrafik, slog Joachim Drees fast.

Medan MAN:s busstillverkning har lokaliserats till Turkiet (turistbussar) och Polen (stadsbussar) har företaget valt att behålla utvecklingsarbetet och produktionen av de tekniskt mest avancerade produkterna som drivaxlar i Tyskland. I München finns således den väldiga fabriken för axelproduktion, 40 000 kvadratmeter stor och med 650 medarbetare som arbetar i en nästan kliniskt ren miljö. Där tillverkas mellan 90 000 och 110 000 axlar om året till tunga fordon och inte bara till MAN:s egna bussar och lastbilar.

Bland kunderna finns även Mercedes-Benz, VanHool, Temsa och amerikanska New Flyer.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)