Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny kryssningskaj ger Gotlandsbussar massor av jobb

Tallinks Silja Europa vid kaj i Visby med kryssningspassagerare från Estland. Foto: Ulo Maasing.

Tallinks Silja Europa vid kaj i Visby med kryssningspassagerare från Estland. Foto: Ulo Maasing.

En kaj betyder så mycket. Det konstaterar man  på Gotland där den nya kryssningskaj som byggs väntas mer än tredubbla antalet kryssningsturister till ön, från knappt 40 000 i fjol till 150 000 resenärer om några år. Det visar en ny rapport från Sveriges Bussföretag. För hela Gotland betyder en ny kaj en ökning av turismomsättningen med åtminstone 35 miljoner kronor om året – och för öns bussföretag många nya uppdrag. Omkring 34 procent av kryssningsresenärerna till Gotland åker nämligen på en beställd bussrundtur på ön.

Rapporten slår fast att en ny kryssningskaj är helt nödvändig för att bryta den neråtgående trenden i kryssningsturismen till Gotland. Kryssningstrafiken i Östersjön ökade från år 2000 till år 2012 från 1,1 miljon till 4,2 miljoner passagerare.

Men kryssningsturismen till Gotland har minskat kraftigt. Toppåret 2005 gjordes ca 150 anlöp och drygt 200 000 passagerare besökte ön. Sedan dess har kurvan pekat neråt till fjolårets 50 anlöp och 40 000 passagerare. Det är en minskning med hela 31 procent jämfört med året innan. Flera rederier anger bristande hamnkapacitet som orsak till att man seglar förbi Gotland.

Till utvecklingen har bidragit att kryssningsfartygen blir allt större och blivit för stora för Visby: Hamnen är för liten och saknar möjligheter för större fartyg som önskar anlöpa.

Men nu byggs en ny kaj. Där kommer två fartyg på 340 meter vardera att kunna ligga samtidigt, vilket innebär högst 6 000 passagerare åt gången.

Tidigare har kryssningsfartygen ankrat på redden och mindre båtar har transporterat gästerna mellan fartyg och land. Genom att passagerarna med den nya kryssningskajen själva kan gå av fartyget kan vistelsetiden öka till mellan sex och tio timmar. De får mer tid till utflyter och till att spendera pengar på ön.

För bussbolagen innebär ökningen ett rejält lyft. I fjol bidrog kryssningsfartygen med cirka 16 500 bussturister, några år efter det att den nya kajen blivit klar kan antalet bussturister ha ökat till cirka 45 000 – en uppgång på 73 procent!

"Genom smart samverkan kan Gotland skapa attraktiva och unika paket som säljs in till kryssningsresenärerna", säger Yvonne Blombäck som skrivit rapporten på uppdrag av Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

”Genom smart samverkan kan Gotland skapa attraktiva och unika paket som säljs in till kryssningsresenärerna”, säger Yvonne Blombäck som skrivit rapporten på uppdrag av Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

– Jag ser stora möjligheter för Gotland att genom smart samverkan i tidigt skede kunna skapa attraktiva unika paket som säljs in till rederierna. Då kan kryssningsgästerna stanna en heldag på ön, den gotländska turismen och bussbolagen kunna växa, säger Yvonne Blombäck som skrivit rapporten på uppdrag av Sveriges Bussföretag.

Rapporten från Sveriges Bussföretag pekar på att rederierna inte automatiskt upphandlar lokala bussföretag. Det kan också bli fråga om utländska företag som stationerar bussar på ön för kryssningsrederiernas räkning.

– Det innebär en utmaning då de gotländska bussbolagen inte kan sänka priserna utan att riskera sin lönsamhet och överlevnad. Om något utländskt bussbolag vinner anbud behöver de inkommande bussarna ges tillgång till depåer och uppställningsplatser under turistsäsongen, konstaterar rapporten.

Där pekas också på behovet av samordning mellan beställningstrafik för kryssningsresenärer och skolskjutsar så att bussföretagen kan utnyttja sin vagnpark bättre. Vissa tider är skolorna igång samtidigt som kryssningssäsongen.

– En av de svåraste utmaningarna är att hantera logistiken i hamnen i ett läge då två stora kryssningsfartyg ligger samtidigt i hamn. Om 6 000 resenärer ska av båtarna och vidare på längre utflykt, innebär det att cirka 40 bussar behöver finnas redo. Platser för shuttlebussar behövs också, slår rapporten fast.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

1 kommentar »

  1. Det finns en del i rapporten från Sveriges Bussföretag som jag inte fattar. ”Utländska företag som stationerar bussar på ön..”
    Hur ser man på cabotagereglerna då? Där står det att ”tillfällig trafik” är tillåten. Vad ”tillfällig trafik” för bussar är finns det ingen definition på. För gods är det tre transporter inom en vecka.
    Att stationera bussar på Gotland kan väl inte anses vara tillfällig trafik?

    Jag förstår inte att Sveriges Bussföretag inte verkar problematisera detta.
    Vem företräder man egentligen?
    Det verkar ju inte vara de egna medlemmarna som slås ut av utländska operatörer med tveksam regeltolkning, som får sitt stöd från branschorganisationen…

    Sedan håller jag med om att de ska bli spännande att se hur man löser logistiken när det behövs 40-50 bussar samtidigt. Till Stockholm kör man tomma bussar långa sträckor för att klara de mest intensiva dagarna. Här lär det bli fullt med tomma bussar på Gotlandsfärjan för att klara de högintensiva dagarna…

Lämna ett svar till P-O Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)