Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storsatsning på emissionsfria bussar ska öka trycket på tillverkarna

För att öka efterfrågan och pressen på busstillverkarna har Tysklands två största städer enats om att köpa minst 200 utsläppsfria bussar om året. Avtalet skrevs under av cheferna för städernas tre lokaltrafikföretag samt Berlins borgmästare Michael Müller (tvåa från höger) och Hamburgs borgmästare Olaf Scholz (mitten). Foto: Hamburger Verkehrsverbund.

För att öka efterfrågan och pressen på busstillverkarna har Tysklands två största städer enats om att köpa minst 200 utsläppsfria bussar om året. Avtalet skrevs på tisdagen under av cheferna för städernas tre lokaltrafikföretag samt Berlins borgmästare Michael Müller (tvåa från höger) och Hamburgs borgmästare Olaf Scholz (mitten). Foto: Hamburger Verkehrsverbund.

Tysklands båda största städer, Berlin och Hamburg, har kommit överens om att tillsammans köpa upp till omkring 200 emissionsfria bussar om året. På tisdagen ingick de båda ett partnerskap och skrev under en avsiktsförklaring att de båda städernas lokaltrafikföretag Hamburger Hochbahn och Berliner Verkehrsgesellschaft (BVG) ska göra en storsatsning på utsläppsfria bussar. Man öppnar också för att andra trafikföretag ska kunna ingå i partnerskapet.

De båda städerna menar att partnerskapet skapar ett incitament för fordonstillverkare att gå vidare i utvecklingen av utsläppsfria bussar med innovativa drivlinor.

Det är en omfattande trafik som berörs av partnerskapet. De båda städerna har tillsammans 5,5 miljoner invånare. I Hamburg sköts lokaltrafiken av Hochbahn och VHH på 189 busslinjer med 318 miljoner resenärer om året. I Berlin körs trafiken på 151 busslinjer med 418 miljoner resor av BVG. Tillsammans har företagen cirka 2900 bussar.

En induktivt laddad Solaris batteribuss på linje 204 i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

En induktivt laddad Solaris batteribuss på linje 204 i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

– Vi är övertygade om att utsläppsfria bussar är framtiden, men ännu är tekniken för dyr. Att vi nu tillsammans med våra partners i Hamburg kan öka pressen på tillverkarna gläder mig, sa Sigrid Evelyn Nikutta, styrelseordförande i BVG, när samarbetsavtalet undertecknades vid en ceremoni framför Berlins berömda Brandenburger Tor.

– Våra båda städer vill vara föregångare i klimatpolitiken. Berlin har som mål att 2050 vara en klimatneutral stad och där har kollektivtrafiken en central roll. För att nå målet behöver vi satsa på elektromobilitet och skapa ett incitament för industrin att satsa på det, sa Berlins borgmästare Michael Müller.

– Vi vill göra gemensam sak med industri och har ett klart budskap till denna: Ge oss rena bussar. Vi vill ha dem, vi behöver dem, vi köper dem, förklarade Olaf Scholz, borgmästare i Hamburg.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)