Högklassig busstrafik kan hävda sig även mot höghastighetståg. Det visar erfarenheter från Taiwan. Tillväxten på ön, både ekonomiskt och befolkningsmässigt, har under många år skett främst på slättlanden på öns västra sida eftersom centrala Taiwan präglas av höga berg och besvärlig terräng.
Under många år ökade resandet mellan de norra och södra delarna av landet, och det var bussen som tog hand om ökningen. Följaktligen blev Taiwan en av de viktigaste marknaderna i världen för långfärdsbussar.
Men förutsättningarna ändrades radikalt den 4 januari 2007 då en höghastighetsbana, inspirerad av de japanska höghastighetstågen, invigdes. De 345 kilometrarna mellan Taipei och Kaohsiung kan avverkas på 90 minuter.
Och det slog naturligtvis mot den långväga busstrafiken. Men tog inte kål på den. Alltjämt reser många taiwaneser med långväga busstrafik som erbjuder hög komfort. Extremt hög komfort.
Bussoperatöreen Ho-Shin Bus har en egen terminal i Tainan, 250 kilometer söder om Taipei. Terminalen fungerar som en knutpunkt för företagets trafik mellan norra och södra Taiwan. Flertalet av de fullstora bussarna har bara tolv sittplatser – några endast tio.
Scania säljer omkring 500 bussar om året i Taiwan. Företaget har där 60 procents marknadsandel när det gäller tunga bussar (här mäter man i effekt, gränsen går vid 300 hästkrafter) och har gjort den här korta filmen från Taiwan:
Lämna ett svar