Sex bussar totalförstördes vid en häftig brand i en bussdepå i Filipstad på söndagsmorgonen. Bussarna tillhör Nobina och går i trafik för Värmlandstrafik. Ytterligare två bussar kunde föras undan från branden utan skador. Inga personskador har rapporterats.
Det var klockan 9.13 på söndagsmorgonen som räddningstjänsten larmades till bussdepån. Vid framkomsten brann det i sex bussar som stod uppställda utomhus, bredvid varandra.
Vid 11.20 på förmiddagen var branden under kontroll.
Brandorsaken är ännu inte klarlagd, skriver Nya Wermlandstidningen som också har bilder från branden.
Låt mig gissa; Var det gasbussar? Bussar med dieselmotor brukar aldrig börja brinna. Dieselmotorbussar kan köras på biodrivmedlen: RME och HVO. I framtiden lär det komma fler biodrivmedel avsedda för dieselmotorer.
Mest sannolikt inte. Läs gärna den länkade rapporten från Transportföretagen om bussar och brandsäkerhet. Om du inte orkar kan jag sammanfatta några punkter här. Biogas självantänder vid 650 grader C, dieselbränslen vid 200-250 grader C. Dra gärna egna slutsatser… Ett par citat: ”finns ingen statistik eller andra uppgifter som tyder på att det finns större risk för brand med gasbussar.” ”gasbussarna har visat sig vara säkrare än bussar som drivs med diesel”. Den vanligaste orsaken verkar hur som helst vara elfel.
Och länken:
http://www.transportforetagen.se/Documents/Publik_F%c3%b6rbunden/BuA/Rapporter/G%c3%b6ran%20F%20brandrapport%20-Bussar%20och%20brands%c3%a4kerhet.pdf?epslanguage=sv
Det blir i alla fall värre när gasbussar brinner, pga att gastuber som överhettas är farligare än t.ex. ej trycksatta tankar med dieseldrivmedel;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23162804.ab
Dieselolja kan du släcka brinnande facklor i. Det täcker med en liten gnista för att antända gas som läcker.
Ur rapporten som länkats till tidigare i tråden:
”Det är alltså inom ett relativt litet ”brandfönster” som biogas kan brinna. Flera av de sakkunniga som intervjuats har också nämnt hur svårt
det är att få biogasen att brinna, ”det är mycket svårare än vad man kan tro””. Däremot kräver gastuber en annan hantering vilket också beskrivs.
Gasbussar verkar inte tåla ens lättare krockar, utan att börja brinna. Det är gott om tidningsartiklar om gasbussar som börjar brinna. Men de flesta stadsbussar i Sverige är inte gasbussar. De flesta stadsbussar har en dieselmotor, och körs på biodrivmedlen RME och HVO. Rimligen är det sannolikare att gasbussar börjar brinna, än dieselbussar.
http://www.nyteknik.se/opinion/explosionsrisken-for-stor-i-gasdrivna-bussar-6400718
Rimligen har du inte läst rapporten, den visar att gasbussar är underrepresenterade i brandstatistiken. Sedan vad tidningar av olika slag väljer att fånga upp är en helt annan sak.
Dieselbussar brinner som alla andra på grund av dieseldimma mot glödhet turbo eller andra orsaker som elfel.
När det gäller gasbussar så räcker det med att se hur det gick för gasbussen i Tunnelnedfarten i Stockholm.