Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussar förstörda i depåbrand

filistadsbrandSex bussar totalförstördes vid en häftig brand i en bussdepå i Filipstad på söndagsmorgonen. Bussarna tillhör Nobina och går i trafik för Värmlandstrafik. Ytterligare två bussar kunde föras undan från branden utan skador. Inga personskador har rapporterats.

Det var klockan 9.13 på söndagsmorgonen som räddningstjänsten larmades till bussdepån. Vid framkomsten brann det i sex bussar som stod uppställda utomhus, bredvid varandra.

Vid 11.20 på förmiddagen var branden under kontroll.

Brandorsaken är ännu inte klarlagd, skriver Nya Wermlandstidningen som också har bilder från branden.

Taggat som: , , ,

8 kommentarer »

  1. Låt mig gissa; Var det gasbussar? Bussar med dieselmotor brukar aldrig börja brinna. Dieselmotorbussar kan köras på biodrivmedlen: RME och HVO. I framtiden lär det komma fler biodrivmedel avsedda för dieselmotorer.

    • Mest sannolikt inte. Läs gärna den länkade rapporten från Transportföretagen om bussar och brandsäkerhet. Om du inte orkar kan jag sammanfatta några punkter här. Biogas självantänder vid 650 grader C, dieselbränslen vid 200-250 grader C. Dra gärna egna slutsatser… Ett par citat: ”finns ingen statistik eller andra uppgifter som tyder på att det finns större risk för brand med gasbussar.” ”gasbussarna har visat sig vara säkrare än bussar som drivs med diesel”. Den vanligaste orsaken verkar hur som helst vara elfel.

    • Dieselbussar brinner som alla andra på grund av dieseldimma mot glödhet turbo eller andra orsaker som elfel.
      När det gäller gasbussar så räcker det med att se hur det gick för gasbussen i Tunnelnedfarten i Stockholm.

Lämna ett svar till Andreas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)