Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kontaktlös elbusslinje invigd i Södertälje

Nordens första buss i reguljär trafik och med kontaktlös laddning invigdes på onsdagsförmiddagen  i Södertälje. Foto: SL.

Nordens första buss i reguljär trafik och med kontaktlös laddning invigdes på onsdagsförmiddagen i Södertälje. Foto: Scania.

Den första buss i reguljär trafik i Norden som  laddas trådlöst invigdes på onsdagsförmiddagen i Södertälje. Bussen  ska trafikera SL:s linje 755 i staden med syftet att utveckla en tyst och hållbar kollektivtrafik. Det är första gången tekniken testas i Norden och både buss och hållplatslösning ingår i ett forskningsprojekt där Scania, SL, Vattenfall, Södertälje kommun och KTH samverkar för att utveckla en tyst och hållbar kollektivtrafik. Projektet delfinansieras av Energimyndigheten.

Den teknik man använder är Bombardiers Primove. Foto: Scania.

Den teknik man använder är Bombardiers Primove. Foto: Scania.

– Vi vill att Stockholmsregionen ska bli Europas mest attraktiva storstadsregion och därför fortsätter våra satsningar.

– Genom att visa upp och testa den nya tekniken med trådlös laddning i Södertälje lägger vi grund för att fortsätta driva utvecklingen inom hållbara transporter och vara en föregångsregion i både Sverige och världen, säger Kristoffer Tamsons(M), trafiklandstingsråd och ordförande i SL.

För första gången någonsin testas tekniken i ett mer extremt klimat som denna typ av infrastruktur också behöver klara för att vara en relevant i mer nordliga delar av världen. Trådlös hållplatsladdning innebär att bussen parkerar över ett laddsegment i marken vid laddningsstationen, där laddningen sker automatiskt.

Det här gör parterna inom projektet Trådlös hållplatsladdning:

SL: Busslinje och varumärke för drift i linjetrafik samt ansvar för depåutrustning.
Scania: Projektledning, buss och underhåll av bussen.
Vattenfall: Anläggning, el och utrustning för laddning.
Södertälje kommun: Väghållaransvar längs med linjesträckningen samt ombyggnation av hållplats.
KTH: Forskning och resenärsundersökningar.

Designen av den induktiva tekniken har anpassats för att inte störa befintlig stadsmiljö och är i princip osynlig. Sju minuters trådlös laddning räcker för att köra hela den 10 km långa linje som bussen ska trafikera.

– Elhybridbussen i det här projektet visar ett av teknikspåren för en mer hållbar transportlösning. Den induktiva laddtekniken är både tyst och osynlig. Provdriften är viktig inför de vägval som både samhället och fordonsindustrin står inför när det gäller att eliminera utsläppen och minska bullret från trafiken i känsliga tätortsmiljöer, säger Hedvig Paradis, projektledare på Scania och ansvarig för bolagets medverkan i forskningsprojektet.

Södertälje blir den senaste staden som introducerar en elhybridbuss som är utrustad med Bombardiers Primove trådlös laddning.

Bussar med induktiv laddning är idag, förutom i Södertälje, i drift i Berlin, Braunschweig och Mannheim i Tyskland samt i Brügge i Belgien.

Kostnaden för forskningsprojektet Trådlös hållplatsladdning uppgår till drygt 38 miljoner kronor, varav Scania satsar 22 miljoner. Energimyndigheten har beviljat närmare 10 miljoner i forskningsstöd, som fördelas mellan KTH, Scania och SL.

Tekniska fakta om bussen

Modell: Scania Citywide LE4x2
Drivlina: Parallellhybrid, integrerad med växellådan
Elmotor, effekt: 130kW
Batteri: Li-Ion 56 kWh
Förbränningsmotor: 9-liters dieselmotor på 320 hk (körs på biodiesel)

–  Det är viktigt att få mer kunskap om hur olika tekniska lösningar för eldrivna stadsbussar fungerar i verkligheten. Det är en av flera anledningar till att vi stöttar projektet Trådlös hållplatsladdning, säger Erik Svahn, projektansvarig handläggare på Energimyndigheten.

– Detta är ett av flera projekt som Scania driver för att hitta lösningar för framtida hållbara transporter i städer, säger Anders Grundströmer, chef för nystartade Scania Sustainable City Solutions.

– Vi arbetar med att identifiera städers behov och skapa system för miljövänliga, snabba, säkra och kostnadseffektiva transportlösningar, som bygger på lokalt producerade alternativa bränslen inklusive elektrifiering.

Den buss som testas i Södertäljes stadstrafik är en hybridbuss, dvs med teknik som innebär att fordonets batterier laddas under körning genom att kraften vid inbromsningar tas tillvara. Laddningen kan också ske med hjälp av bussens förbränningsmotor, som drivs på fossilfritt bränsle.

Taggat som: , , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)