Kommunägda Skellefteå Buss har vunnit ett nytt tioårsavtal med Länstrafiken i Västerbotten. De åtta busslinjer i Skellefteå kommun som berörs ska uteslutande trafikeras med biogasbussar. Företaget är just nu inne på det sista året av ett åttaårigt avtal med Länstrafiken. Det nya, tioåriga avtalet träder i kraft den 1 januari 2018.
– Vi har mer än tio års erfarenhet av användande av biogasbussar redan från den första generationens biogasbussar. Vi besitter därför en stark kompetens på underhållssidan och det skapar ett mervärde för beställaren, säger Andreas Olofsson, vd för Skellefteå Buss.
Det nya avtalet innebär att Skellefteå Bus investerar i sex nya normalgolvsbussar i biogasutförande med utseende i likhet med den nya flygbuss som Skellefteå buss har lanserat för trafiken till och från Skellefteå Airport.
– Vi köpte in tio biogasbussar 2016. Med det nya avtalet kommer vi att köpa in sex biogasbussar under 2017. Utöver detta reinvesterar vi till 2018 i tio nya stadsbussar och sex nya skolbussar efter att vi hittills i skoltrafiken har använt äldre bussar som blivit över i vårt tidigare bestånd. Vi går nu ut och upphandlar inköpen som i ännu ett steg kommer att modernisera vår fordonsflotta, säger Andreas Olofsson.
De linjer som Skellefteå Buss har vunnit för tio år framåt är:
204 Jörn-Skellefteå
205 Boliden-Skellefteå
206 Krångfors-Skellefteå
207 Bureå-Skellefteå
218 Medle-Skellefteå
220 Örviken-Skellefteå
221 Bureå-Örviken-Skellefteå
222 Lövånger-Burvik-Skellefteå
Länstrafikens upphandling omfattade inte bara de åtta linjerna inom Skellefteå kommun utan även linje 22, Norsjö – Skellefteå samt trafik i Norsjö och Sorsele kommuner. Denna trafik vanns av Busspoolen i Västerbotten.
Fem bussföretag anmälde sitt intresse för att delta i upphandlingen och blev också prekvalificerade, men bara Busspoolen och Skelleftebuss kom in med anbud. De övriga tre, Bergkvarabuss, Nobina och Transdev, avstod.
Lämna ett svar