Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Prischock på fossilfritt får bussföretag välja diesel

 

Kraftigt höjda priser på biodieseln HVO får norska bussföfretag att välja fossil diesel. Foto: Ulo Maasing.

Kraftigt höjda priser på biodieseln HVO får norska bussföfretag att välja fossil diesel. Foto: Ulo Maasing.

Kraftiga prishöjningar på HVO (hydrerad vegetabilisk olja, ett fossilfritt drivmedel) gör att norska bussföretag är på väg att återgå till att köra på diesel  istället för miljöbränslet, rapporterar det norska etermedieföretaget NRK. ”Vi vill köra på miljövänlig HVO men prisskillnaden har blivit så stor att det i flera fylken (län) troligen inte är aktuellt, säger Kjell Knarbakk, vice vd i Unibuss till NRK. Unibuss kör bland annat en stor del av busstrafiken i och kring Oslo.

Enligt tidningen Aftenposten kostar nu biodrivmedlet HVO  två – tre norska kronor mer än vanlig diesel.

Vid årsskiftet blev nämligen HVO mindre tillgänglig på grund av nya norska krav när det gäller PFAD som kommer från palmolja och används i produktion av bland annat biodiesel.

Miljödirektoratet (ungefär motsvarande det svenska naturvårdsverket) ändrade vid årsskiftet klassificeringen av PFAD från ”avfall/restprodukt” till ”biprodukt”. Därmed omfattas PFAD av EU:s hållbarhetskriterier och att kraven på hållbarhet blir hårdare.

– Vårt beslut är baserat på ny information om en avsevärt högre risk för ökade klimatgasutsläpp vid palmoljeproduktion än vi tidigare har antagit, säger Miljödirektoratets chef Ellen Hambro till Aftenposten.

Samtidigt har efterfrågan på biodrivmedel ökat i Norge.

– Innan nyår var prisskillnaden mellan HVO och diesel omkring 40 öre per liter. Nu är den uppe i tre kronor. Det är en betydande skillnad, säger Kjell Knarbakk på Unibuss till NRK.

Av Unibuss´ runt 750 bussar skulle ungefär hälften ha kunnat köras på biodiesel. I en del fall sker det också, men det beror på att uppdragsgivaren på vissa orter kompenserar kostnaderna. Så är däremot inte fallet i exempelvis Oslo.

– Det här är en bransch med små marginaler. Att satsa så mycket mer utan kompensation har vi inte råd med, säger Knarbakk till NRK.

Redan nu har företag som Bring och den norska posten valt att köra på fossil diesel i den norska huvudstaden.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)