Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Segt för okrossbara busskurer

Behöver inte se ut så här.

Behöver inte se ut så här.

LOU, lagen om offentlig upphandling, fungerar som ett effektivt hinder när det gäller att spara pengar genom minskad vandlaisering. Det konstaterar man på svenska Hammerglass som tillverkar okrossbart glas, bland annat till busskurer. Men glaset är nästan dubbelt så dyrt som härdat glas, trots att man i slutänden kan spara betydande belopp genom att kostnaderna för minskad vandalisering av hållplatser sjunker.

Andreas Mehlquist är hållplatschef för SL:s bussoperatör Nobina i Stockholm, och ansvarig för över 4 000 hållplatser. Han har även varit projektledare för ett pilotprojekt som innefattar byte till okrossbart glas i ett 20-tal busskurer inom Nobinas trafikområde på Södertörn.

– Vi valde de kurer som var mest utsatta och som vi bytte glas i var och varannan vecka. Sedan installationen i september har vi inte behövt byta ett enda glas! Vi räknar med att ha sparat över 100 000 kr i månaden enbart på dessa 20 kurer – ofattbara siffror egentligen, säger han.

Hammerglass´ okrossbara glas är en specialbelagd polykarbonat – 300 gånger starkare än glas. Trots att bolaget bakom produkten, Hammerglass AB, har tagit fram specialinfästningar för busskurer så har man haft problem med att få ut produkten på marknaden.

– När stora företag köper in härdade glasrutor till busskurer är priset oerhört lågt. Inköparna lyder under LOU och har i uppdrag att köpa till lägsta möjliga pris – det är så de håller sin budget. Att rutorna sedan går sönder och måste bytas, hör till driftsbudgeten – och det är ju en helt annan avdelning, säger Ulf Bergström, ansvarig för affärsområde Hammerglass Infrastruktur.

– Våra rutor är nästan dubbelt så dyra som härdat glas, så vi kommer inte långt i en upphandling. Att våra lösningar betalar sig redan efter första glaskrosset spelar tyvärr ingen roll.

– Vi har försökt med de flesta stora länstrafikbolag, men svaret är det samma – vi är för dyra. Som skattebetalare blir man ju trött när de inte lyckas tänka utanför boxen, men detta är dagens sanning – det finns ingen koordinering mellan inköp och drift – annars hade det suttit okrossbara glas i alla utsatta kurer. Efter att SL godkände oss som alternativ leverantör är vi nu oerhört glada över det initiativ som Nobina tagit, och hoppas att flera operatörer följer efter, säger Ulf Bergström-

Anders Mehlquist uppger att man hos Nobina var skeptisk till en början.

– Vi var rädda för att rutorna skulle bli nedklottrade eller sparkas ut, men med solida infästningar sitter rutorna kvar, och även om det skulle klottras så är det lätt att torka bort på den blanka ytan.

– Vi kommer nu att fortsätta byta ut rutor i våra busskurer.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. ”Snålheten bedrar visheten.” säger ordspråket. Om det står INKÖP eller DRIFT på notan spelar ju ingen roll för oss skattebetalare som pröjsar. Det måste gå att undvika sådana här dumheter, om viljan finns. Och omdömet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)