När världens största kollektivtrafikkonferens med tillhörande mässa öppnade i Montreal, Kanada på måndagen fanns närmare 3000 besökare från 83 länder på plats. Bakom arrangemanget står UITP, den internationella kollektivtrafikunionen. Arrangemanget fylls med mängder av seminarier och workshops, medan själva mässan domineras av leverantörer till kollektivtrafikbranschen.
Årets UITP-kongress är organisationens 62:a världskongress och den tredje i Kanada.
IT-lösningar, betalsystem, infosystem och mycket annat fyller montrarna i kongresscentret i centrala Montreal. Däremot är utställningen mager när det gäller bussar. Endast ett tiotal bussar finns på plats. De europeiska och asiatiska busstillverkarna har avstått från långa, kostnadskrävande transporter för att skeppa bussar eller spårvagnar till staden vid Lawrencefloden.
Inte ens de nordamerikanska busstillverkarna är särskilt väl representerade.
På plats med den enda riktiga nyheten bland busstillverkarna finns dock Volvo genom sitt nordamerikanska dotterbolag Nova Bus.
I Montreal premiärvisar man Nova Bus´ nya elbuss Nova LFse. De tre första bussarna sätts de närmaste veckorna i reguljär trafik i Montreal. Volvo satsar på snabbladdning av samma typ som för elbussarna på linje 55 i Göteborg med det branschgemensamma gränssnittet Oppcharge.
Volvo är i själva verket den största bussutställaren på mässan i Montreal. Man visar också en Nova Bus LFS, en konventionell tolvmeters stadsbuss, samt en långlinjebuss/expressbuss från Prevost.
Äv en den amerikanska elbusstillverkaren Proterra finns på plats med en tolvmeters batteribuss, Proterra Catalyst, liksom kanadensiska Vicinity med en niometers midibuss. Amerikanska MCI finns på plats med en express-/långlinjebuss och överraskande nog även turkiska Karsan med en gasbuss byggd för den nordamerikanska marknaden.
Av de större europeiska busstillverkarna finns även VDL, Scania och Mercedes-Benz representerade med stora montrar men utan några utställda bussar.
Daimler Buses, där Mercedes-Benz bussar ingår, har tidigare varit lågmälda när det gäller elbussar men sedan en tid har man steg för steg berättat vad man har på gång. Vill man spetsa till det kan man säga att Mercedes slår in på elbusslinjen med en verklig veteran.
Nästa år börjar serieproduktionen av stadsbussen Citaro i helt elektriskt utförande – den första generationen Citaro debuterade för 20 år sedan.
Enligt vad bussmagasinet erfar kommer Mercedes-Benz att sikta in sig på batteribussar som laddas nattetid i depå, däremot inte med kompletterande snabbladdning längs linjen eller vid ändhållplatser. Uppgifterna har dock inte bekräftats av Mercedes-Benz. Sannolikt kommer man att avslöja mer i samband med Busworld i Kortrijk i oktober om inte förr.
På plats i Montreal finns också en gedigen, svensk delegation även om nästan samtliga kollektivtrafikmyndigheter har avstått från att sända medarbetare över Atlanten.
Stockholm och Stockholms läns landsting är representerade med en egen monter – Stockholm kommer ju att vara värd för UITP:s nästa världskongress i juni 2019.
Även Västtrafik och Västra Götalandsregionen har en delegation på plats, Sveriges Bussföretag representeras av Anna Grönlund och Göran Hallén. Från Svensk Kollektivtrafik finns vd:n Helena Leufstadius i Montreal, medan övriga svenskar kommer från Samtrafiken och utställare.
Lämna ett svar