För över ett år sedan trafikerade två små, förarlösa bussar stadsdelen Kista i nordvästra Stockholm som en del av ett demonstrationsprojekt. På den stora,internationella kollektivtrafikkonferensen i Montreal just nu väcker också förarlösa bussar stor uppmärksamhet när de visas upp av operatörerna Keolis och Transdev. Men i Sverige har utvecklingen gått i stå. Orsaken: Transportstyrelsen.
När de två bussarna testades i Kista började också ett arbete från intressenterna Nobina, Kista Science Center, SL och KTH att få tillstånd för att köra förarlösa bussar i riktig trafik mellan de stora arbetsplatserna och tunnelbanan.
Bussarna ska inte gå i vanlig linjetrafik, även om de körs med passagerare. Istället ska trafiken vara en del av ett utvecklingsarbete och bussarna ska alltid vara bemannade av personal.
Men allt har fastnat i Transportstyrelsens papperskvarnar. Efter ett år finns ännu inget tillstånd till trafiken.
– Kollektivtrafikens värsta konkurrent är egentligen bilägandet. Självkörande små bussar är en lösning för den sista biten. Det vore tråkigt om vi inte kunde ligga i framkant i Sverige, säger Marcel Kroeze, vd för Nobina Technology till Dgens Nyheter.
Och Stockholms trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons(M) är irriterad på Transportstyrelsen.
– Allt är ju klart, pengar finns, tekniken finns, viljan finns. Vi är startklara. Jag menar att regeringen måste ta Transportstyrelsen i örat, säger han till DN.
FÖRARLÖSA BUSSAR måste ju vara en het dröm för ett trafiklandstingsråd utan körkort. Hoppas att Transportstyrelsen vaknar när vår regering agerar, som vanligt. Då blir det drag i korridorerna. Kanske.