Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kommersiell trafik lyftet för Transdev

Den kommersiella trafiken inom Transdev Sverige drivs av dotterbolaget Merresor där bland annat Flygbussarna ingår. Merresor visar en stark lönsamhet. Foto: Ulo Maasing.

Den kommersiella trafiken inom Transdev Sverige drivs av dotterbolaget Merresor där bland annat Flygbussarna ingår. Merresor visar en stark lönsamhet. Foto: Ulo Maasing.

Den kommersiella trafik som Transdev Sverige bedriver genom dotterbolaget Merresor är en riktigt bra affär för Transdev. Mycket bättre än den upphandlade trafiken. Merresor skickade i fjol iväg 106 miljoner  till sina ägare i form av koncernbidrag. I Merresor ingår Flygbussarna, Båtbussarna, Snälltåget och Bussakuten. Ny i Merresor sedan sent i höstas är appbaserade Door To Gate.

Transdev Sverige ingår i den internationella Transdevkoncernen som i sin tur ägs av franska Veolia Environnement och den statliga franska pensionsstiftelsen Caisse des Depots som äger 70 procent av Transdevkoncernen.

Merresor, som svarar för den icke upphandlade trafik som Transdev kör i Sverige, har haft en snabb tillväxt de senaste åren. Omsättningen har ökat från 383 miljoner år 2013 till 700 miljoner i fjol. Även vinsten har ökat, om än inte i samma takt. Resultatet efter finansiella poster var 76,1 miljoner år 2013 och 105 miljoner i fjol.

Rörelseresultatet blev i fjol 105 miljoner, upp från 88,5 miljoner året innan. Sista raden, däremot, visar på ett minus på 1,1 miljon, men det beror på att Merresor skickade iväg drygt 106 miljoner kronor som koncernbidrag till sina ägare.

Transdev Sverige omsatte i fjol avsevärt mer än dotterbolaget Merresor: 2 586  miljoner kronor. 2013 var omsättningen 2 657 miljoner för att sedan dala 2014 och 2015 innan kurvan i fjol åter vände uppåt. Lönsamheten försvagades något. Rörelseresultatet blev 55,7 miljoner kronor jämfört med 56,8 miljoner år 2015.

Resultatet efter finansiella poster blev för Transdev Sverige 43,5 miljoner och sista raden visar på ett minus på 3,4 miljoner. Men då ska man veta att Transdev Sverige till sina ägare i Frankrike först hade skickat iväg 47 miljoner kronor som koncernbidrag.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)