Arriva Sverige har lyckats vända en rad år med stora förluster till ett positivt rörelseresultat för 2016. Det framgår av Arriva Sveriges årsredovisning som nu har blivit offentlig. Vändningen kom ett år tidigare än företaget hade räknat med i den plan som man fastställde 2013 och som skulle få ordning på det kraftiga blodflöde som tidigare präglade Arrivas svenska verksamhet. Men bussverksamheten fortsätter att blöda kraftigt. Resultatet räddas av den upphandlade regionaltågstrafik som Arriva kör.
– Vi kan nu med större kraft fokusera på framtiden och alla de möjligheter som finns inom kollektivtrafiken. Vårt förbättrings- och utvecklingsarbete de senaste åren har gett resultat och vi börjar få en stabilitet i grundleveransen. Inom ett flertal områden har vi till och med en mycket bra leverans, skriver Arriva Sveriges vd Johan Åhlander i årsredovisningen.
– Med en framåtriktad strategi i ryggen kommer vi framöver att vara en aktiv och attraktiv aktör på den svenska kollektivtrafikmarknaden.
De svenska Arrivabolagen hade 2016 en nettoomsättning på 3 156 miljoner kronor. Rörelseresultatet blev blygsamt, men positivt: 3,4 miljoner kronor.
– Det är dock en bra bit kvar till den lönsamhet som vi och våra ägare siktar mot, skriver Johan Åhlander.
Av årsredovisningen framgår också att det är tågtrafiken som räddar resultatet för Arriva medan bussverksamheten fortsätter att visa illröda siffror.
Under 2016 genomförde Arrivas ägare, tyska Deutsche Bahn, en omstrukturering av ägarförhållandena i koncernen. Bolagen inom Arrivagruppen ägs nu direkt av Arriva International Ltd. För Sverige innebär det att Arriva Sverige förvärvade samtliga aktier i Arriva Tåg AB och Arriva Östgötapendeln AB.
Den här tabellen, hämtad ur Arriva Sveriges årsredovisning visar rörelseutvecklingen under åren 2012 – 2016 för Arrivas svenska bolag som nu har Arriva Sverige AB som yttersta moderbolag. Tabellens Arriva Sverige AB omfattar i princip Arrivas busstrafik i landet och hade i fjol ett rörelseresultat på -89,4 miljoner kronor.
Lämna ett svar