Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scania levererar största dubbeldäckarflottan

Nottingham ska få världens största flotta  av dubbeldäckade biogasbussar. Foto: Scania.

Nottingham ska få världens största flotta av dubbeldäckade biogasbussar. Foto: Scania.

Den brittiska staden Nottingham kommer om några år att ha världens största flotta av biogasdrivna dubbeldäckare. År 2020 ska mer än 120 sådana bussar rulla på gatorna i Robin Hoods hemstad, samtliga levererade av Scania. Det är nästan hälften av de 300 bussarna i stadstrafiken.

Redan i år och nästa år ska 53 biogasdrivna Scania/ADL gasdrivna dubbeldäckare sättas i trafik av Nottingham City Transport som är ett av få kvarvarande samhällsägda bussföretag i Storbritannien.

– Vi räknar med att satsningen innebär betydande, årliga minskningar av utsläppen av koldioxid, NOx (kväveoxid) och partiklar, säger Mark Fowles, vd för Nottingham City Transport.

Taggat som: , , ,

4 kommentarer »

  1. Med tanke på att t.ex. professor Christer Johansson på ITM på Sthlms Univ. har sammanställt forskning på avgaser som visar att gasmotorer / gasbussar ger upp till 40 gånger fler ultrafina partiklar än vad dieselmotorer / dieselbussar ger, så tvivlar jag starkt på att stadsluftens kvalitet skulle bli bättre. Även NOx i avgaser är snarare lägre med moderna dieselbussar än med gasbussar. Gasmotorn är en ”lean burn” ottomotor. Gasmotorn ger bättre verkningsgrad än en bensinmotor för personbil, men den ger också mer NOx i avgaserna. En gasbuss har inga bensinångor i avgaserna att reducera NOx:en med, till skillnad mot en bensinbil. En trevägs-katalysator i avgassystemet på samma sätt som en bensinbil kan en gasbuss alltså inte ha.

    • Är gasmotorer verkligen alltid lean burn? Jag har fått för mig att både lean burn koncept och lambda 1 motorer finns.
      En lambda 1 motor borde väl kunna ha gasrester i avgaserna precis som en bensinmotor? Eller hur ska den sista gasen förbrännas om syret är slut?

      • I den bästa av världar finns det lite grann metan (CH4) kvar att förbränna på en katalysatoryta, och reducera NOx till kvävgas (N2). Men det kan vara för lite metan. Metan är mindre reaktiv än bensinångor dessutom, så det fúngerar inte så bra i praktiken. Många gasbussar har betydande utsläpp av NOx och av ultrafina partiklar. Man kan inte säga generellt att gasbussar skulle ha renare avgaser än dieselbussar. När det gäller biodrivmedel: Gasbussar kan köras på biobaserad metan (biogas). Dieselbussar kan köras på HVO enl. tekn. standard: EN15940. En del bussar kan köras på RME, men det brukar ge tekniska problem som kostar pengar. Att byta motorolja ca 10 gånger oftare, byte av insprutar och spridare i förtid, byte av dieselpumpar och packningar i förtid, mer problem med katalysatorerna i avgas-systemet, m.m.

  2. ”Men det kan vara för lite metan”. Känns inte speciellt vetenskapligt.
    Om det är för lite metan kan man väl se till att motorstyrningen förser med mer metan, och större katalysatorytor för att för den rening som behövs. Lambdareglering med bredbandslambda finns även på gasmotorer.
    Fick inte svar på min fråga, är verkligen alla gasmotorer lean burn?
    Kan du länka till rapporten någonstans? Känns spontant som hans forskning gäller lean burn motorer med tanke på dina kommentarer, men alla gasmotorer är inte lean burn.
    Möjligt att man generellt inte kan säga att gasbussar har renare avgaser än dieselbussar, men då ska man heller inte säga att gasbussar generellt släpper ut mer.
    Det beror på vilken teknik som använts och hur väl man lyckats med den helt enkelt.

Lämna ett svar till Karl Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)