Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Olagligt med dyrare biljett ombord på bussen

Kammarrätten går emot Skånetrafiken.  Foto: Ulo Maasing.

Kammarrätten går emot Skånetrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Det är inte tillåtet att ta extra betalt för en enkelbiljett som köps ombord på bussen än en biljett som exempelvis köps via app. Inte ens om man kallar den högre avgiften ordinarie. Det slår kammarrätten i Göteborg fast i en dom, skriver nyhetssajten 24 Kristianstad, sedan en man från Kristianstad drivit frågan mot Region Skåne och Skånetrafiken.

I december förra året slog förvaltningsrätten i Malmö fast att det strider mot betaltjänstlagen att ta mer betalt för en biljett som köps ombord på bussen och betalas med kort.

Men Region Skåne och Skånetrafiken nöjde sig inte med domen. I februari i år klubbade kollektivtrafiknämnden i Skåne att det man tidigare kallat ombordpris istället skulle vara ”ordinarie pris”, trots att endast en mindre del av resorna betalas ombord.

För Skånetrafiken var beteckningen ordinarie pris ett sätt att runda domen i förvaltningsrätten. Från den 1 mars införde så Skånetrafiken tre priskategorier vid enkelresa: Ordinarie pris, Förköpspris och Reskassa.

– Syftet med de nya kategorierna är att skapa större överskådlighet och enkelhet för kund att välja den för kund mest prisvärda biljetten. Kunder som löser biljett före ombordstigning premieras fortsatt med ett lägre pris, förklarade då Kollektivtrafiknämndens ordförande Stefan Svalö(S).

Men den linjen höll inte i kammarrätten som gick på Kristianstadsbons och förvaltningsrättens linje. Det innebär att Region Skåne och Skånetrafiken nu kan tvingas att ta bort den extra avgiften för enkelbiljetterna ombord på bussar.

– Även med beaktande av vad Region Skåne anfört gör kammarrätten samma bedömning som förvaltningsrätten, skriver kammarrätten helt kort i sin dom.

Taggat som: , ,

8 kommentarer »

  1. Det är väl ändå Kammarrätten i Göteborg som avgjort detta?

  2. Är det ok med ombordavgift på tåg?

  3. Hej,

    Nu har jag läst domen ordentligt. Jag delar inte slitsatsen som Bussmagasinet drar av domen.

    Såväl Förvaltningsrätten som Kammarrätten har dragit slutsatsen att Skånetrafiken tar ut en särskild avgift för betalning med kort. Detta är inte tillåtet.

    Skånetrafiken började med att acceptera kortbetalningar ombord i samband med att slutade acceptera kontanter. Detta har uppfattats som en avgift för kortbetalning.

    Frågan är om det är så? Att påstå att något kostar extra innebär att vi måste hitta en jämförbar situation. När vi hittat den ska vi se om kostnaden är högre på grund av att betalningen sker med kort. Domstolarna har antagit, i strid med Skånetrafikens påstående, att den extra avgiften inte skulle tagits ut om man betalat med kontanter. Detta menar jag att domstolarna inte har fog för. Skånetrafiken har dessvärre inte heller hävdat med tillräcklig tydlighet att kortbetalning med hjälp av självbetjäning (app) eller kortbetalning med hjälp av automat är avgiftsfri. Det är uppenbart så här långt att ombordtiflägget är ett servicetillägg trots allt domstolarna hävdar motsatsen. Domstolarna har faktiskt inte, så som Bussmagasinet påstår, hävdat att man inte får ha lägre pris för förköpta biljetter! Domstolarna hävdar att Skånetrafikens ombordetillägg är en kortavgift. Som jag visat ovan är detta inte korrekt.

    Tyvärr har varken domstolar eller Skånetrafiken skött denna fråga snyggt. Domstolarna borde hävda att ombordtiflägget särbehandlar betalningar med vissa kort men inte andra. Skånetrafikens eget betalkort, Jojo, drabbas nämligen inte av ombordavgift. Dessutom får man rabatt med det. Det är denna argumentation som domstolarna skulle använt för att ogiltigförklara ombordtiflägget. Och Skånetrafiken borde naturligtvis låtit priset vara samma med Jojo som med övriga kort. Annars blir ju ombordtiflägget faktiskt en avgift för andra kortformer. Och att det inte är tillåtet är ju ostridigt i frågan.

    • Att den extra avgiften inte skulle tagits ut vid kontant betalning är ganska uppenbart, då en av de största orsakerna vid avskaffandet av kontant betalning var rånrisken.
      Varför skulle resenärer betala tio kronor vid kontant betalning, och därmed ge förarna ännu mer kontanter ombord på bussarna?

  4. Att den extra avgiften inte skulle tagits ut vid kontant betalning är ganska uppenbart, då en av de största orsakerna vid avskaffandet av kontant betalning var rånrisken.
    Varför skulle resenärer betala tio kronor vid kontant betalning, och därmed ge förarna ännu mer kontanter ombord på bussarna?

  5. Vidare erbjuds automater för ”förköp” endast vid större knutpunkter.
    Därför kan inte alla, även om man så önskar nyttja förköpspriset då den tjänsten inte erbjuds vid samtliga hållplatser.

  6. Det är ju en fråga om tid. Varje köp tar tid och skall pin kod andvändas tar det ännu mer tid. Tid som många gånger inte finns 1 till 2 köp kan man klara på en tur men blir det fler så spricker det fullständigt. Vilket drabbar de som har busskort. Är ju inget svårt att skaffa ett busskort. Är själv i stockholm ett par gånger om året och har ett acesskort var smidigt att skaffa. Dessutom kan man köpa biljett i appen. Så att få kund att välja ett snabbare sätt att visera sin resa så är en avgift nog enda sättet

Lämna ett svar till Lucas F Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)