Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholms kollektivtrafik miljömärks

På väg mot miljömärkning. Endast en av cirka 2100 bussar i SL-trafiken körs inte på förnyelsebara drivmedel. Foto: Ulo Maasing.

På väg mot miljömärkning. Endast en av cirka 2100 bussar i SL-trafiken körs inte på förnyelsebara drivmedel. Foto: Ulo Maasing.

Kollektivtrafiken i Storstockholm är på väg att bli miljömärkt. Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting ställer sig bakom ett förslag från Miljöpartiet att miljömärka kollektivtrafiken, förslagsvis med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. ”En miljömärkning av kollektivtrafiken skulle vara till nytta för SL:s varumärke och ansvarstagande inom miljö och hållbarhet ”, skriver tjänstemännen på Trafikförvaltningen. På tisdagens sammanträde med politikerna i Trafiknämnden kommer ett slutligt beslut.

All SL-trafik på land drivs idag med biobränslen eller el som kommer från sol-, vind- eller vattenkraft och 100% av SL:s spårtrafik uppfyller Naturskyddsföreningens krav för Bra Miljöval El. Endast en minibuss på Tynningö, av totalt ca 2100 bussar, drivs ännu på icke förnybart drivmedel.

Inom sjötrafiken är andelen förnybart drivmedel idag 20% (hela sjötrafiken). Till och med år 2019 är målet 50% förnybart och till och med år 2021 är målet 90%.

För kollektivtrafiken som helhet, d.v.s. busstrafik, spårtrafik, färdtjänst och sjötrafik, finns i landstingets nya miljöprogram mål om att 95% av transporterna sker med förnybara drivmedel senast år 2021.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)