Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förarlös taxi debuterar i Paris

HJär rullar den första förarlösa taxin i Paristrafiken. Foto: Nabvya.

Trafiken i Paris är inte att leka med, i alla fall för en ovan förare. Men utan någon förare alls? Jodå. Nu finns den förarlösa taxin – i Paris! Det är Navya, en tillverkare av autonoma småbussar som arbetar i partnerskap med bland andra Keolis, som har lanserat den självkörande taxin.

Just nu testas en prototyp i Paristrafiken, men en kommersiell lansering är inte långt borta. Den helt elektriska bilen har en kapacitet på upp till sex passagerare och ska enligt tillverkarens planer börja säljas under det tredje kvartalet 2018.

Prislappen uppges till cirka 2,4 miljoner kronor och Navya säger sig redan ha fått beställningar på ett trettiotal bilar. Företagets självkörande minibuss, med plats för 15 passagerare, finns redan i trafik i mer än 50 exemplar och Navya har som mål att ha sålt 450 sådana minibussar mot slutet av 2018. Navya har sin bas i Lyon, Frankrike men har också investerat i en fabrik för produktion av minibussar i Michigan, USA.

Taxin, döpt till Autonom Cab, är byggd för helt autonom körning och saknar förarplats, ratt och pedaler. Topphastigheten uppges vara 90 kilometer i timmen, men i praktiken kommer den knappast att köra fortare än 50 eftersom den är tänkt för stadstrafik.

En rad sensorer, radar och kameror lotsar fram den autonoma taxin i Paristrafiken. Foto: Navya.

Kunden beställer taxin via en app. Appen används också för att öppna och stänga bilens dörrar samt tala om för bilen att den ska köra iväg.

Navya räknar med att till slutet av 2018 ha sålt 450 minibussar för 15 passagerare. Foto: Ulo Maasing.

Bilen kan också förutse trafikstockningar och välja väg så att kunden kommer fram till sitt resmål i tid. Med appen kan kunden välja om man vill ha bilen för sig själv eller dela den med andra.

Autonom Cab är utrustad med en sofistikerad teknik för att kunna köra förarlöst i komplicerad stadstrafik. Bland annat har bilen tio Lidarsensorer. Det är en typ av lasersensorer som skickar ut pulser som reflekteras av föremål i bilens omgivning och registrerar avståndet till dessa.

Bilen har också fyra radar sensorer, sex kameror, två antenner för positionering med mera. Enligt Navya är tillförlitligheten exceptionellt hög eftersom bilen kan köras med åtminstone tre av systemen utslagna.

Navya är inte ensamt om att utveckla självkörande bilar, men företaget hävdar att det finns en avgörande skillnad mellan Navya och andra biltillverkare som satsar på autonoma bilar.

– Vi är först med att skapa och tillverka en bil som är byggd för att vara helt autonom, istället för att anpassa en befintlig bil till autonom körning, sa Navyas vd Christophe Sapet i samband med att den självkörande taxin presenterades.

– Föreställ er hur städer skulle vara om det bara fanns autonoma fordon som trafikerade gatorna. Inga fler trafikstockningar eller parkeringsproblem, färre olyckor och mindre föroreningar.

– På Navya konstaterar vi att privatbilens status förändras snabbt, i synnerhet bland unga människor sär många inte ens har körkort och inte lockas av att äga bil. De vill ha tillgång till mobilitet 24/7 som samtidigt är säker och kostnadseffektiv.

Här är en video om den förarlösa Paristaxin som Navya har producerat:

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)