Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Enbart depåladdning och färre mekaniker när Paris går över till elbussar

När RATP i Paris elektrifierar tusentals bussar satsar man uteslutande på depåladdning. Busstillverkaren Heliez tog nyligen hem den största enskilda upphandlingen av elbussar i Europa. Foto: Heuliez.

Ingen snabbladdning ute på linjen, utan enbart depåladdning. Det satsar lokaltrafiken i Paris, RATP, på i sin omfattande satsning på elbussar i den franska huvudstaden. 2014 lanserade RATP sitt ambitiösa program Bus2025. Två tredjedelar av dessa ska vara elbussar och de övriga biogasdrivna. Elektrifieringen innebär också minskat behov av bussmekaniker.

Hybridbussar ser RATP sp, en övergångsteknologi och inget man avser att satsa på långsiktigt. Det är en strategi som ligger i linje med bland andra busstillverkarna Mercedes-Benz och MAN som har bestämt sig för att inte tillverka andra hybrider än ”lätthybrider” i framtiden.

RATP har också beslutat sig för att inte satsa på snabbladdning med laddstationer på ändhållplatser eller längs linjerna. Istället satsar RATP helt på depåladdning i depå nattetid.

– Vi anser att en tillfredsställande drift med snabbladdning är både dyr och svår att förverkliga, säger RATP:s programchef för Bus2025, Nicolas Cartier, till brittiska Route One Magaazine.

RATP har idag 74 batteribussar i trafik och anser att de fungerar bra. En linje, 341, trafikeras endast med batteribussar medan flera andra linjer delvis trafikeras med batteribussar.

RATP anser att den största utmaningen när det gäller elektrifieringen utgörs av att konvertera 17 av RATP:s 25 bussdepåer till att enbart användas av elbussar. Främst är det logistiken i omställningen som är utmanande.

– Varje depå kommer att kräva upp till 12 MW kraft, och vi måste också etablera laddstationer i depåerna utan att minska deras kapacitet. Att genomföra de nödvändiga arbetena kommer att ta två år. Frågan är var vi ska parkera de bussar som blir ”hemlösa” under den tiden, säger Nicolas Cartier till Route One.

När arbetet är avslutat kommer de lägre underhållsbehoven för elbussar att göra det möjligt att minska antalet mekaniker med 20 procent.

Att Paris menar allvar med elektrifieringen av busstrafiken visas också av att man i januari gick ut med en upphandling som gällde ett ramavtal på upp till 1 000 bussar vilka 250 utgjorde en fast order. För en månad sedan blev det klart att franska busstillverkaren Heuliez tog hem det tvååriga ramavtalet med sin elbuss GX 337 ELEC.

Det är en buss som är utrustad med 120/195 kW elmotor och 360 kWh litiumjonbatterier i åtta batteripaket – sex på taket och två längst bak i bussen – och en kapacitet på över 90 passagerare.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)