Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Multireskort öppnar för hållbara resor

Vallastaden i Linköping. Foto: Ida Gyulai.

Elektrisk lastcykel eller buss, bil eller vanlig cykel. De boende i den nya stadsdelen Vallastaden i Linköping har nu tillgång till ett helt ny mobilitetstjänst som kallas för Multireskortet. Syftet är att stimulera till hållbart resande genom att erbjuda de boende en kombination av transportlösningar som möter olika behov. Bakom multireskortet står Linköpings kommun, Östgötatrafiken, bilpoolsföretaget Sunfleet och det kommunala parkeringsbolaget i Linköping, Dukaten.

– Vi går allt mer mot ett samhälle som erbjuder ”kombinerad mobilitet som tjänst”, att ha möjlighet att växla mellan cykel, kollektivtrafik och bil som delas och inte ägs privat, på ett smidigt sätt. Förändringen kommer att kräva en kulturförändring där delad mobilitet blir den nya normen. Det kändes helt naturligt att testa detta pilotkoncept i Vallastaden som är byggd utifrån ett hållbarhetstänk, säger projektsamordnare Sandra Viktor, Linköpings kommun.

Linköpings kommun, Östgötatrafiken, Sunfleet och Dukaten har under vintern testat och utvecklat en ny mobilitetstjänst som kallas för Multireskortet. Tjänsten är nu komplett då el-lastcykelpoolen är i gång sedan påsken. Linköpings kommun har köpt in de tre cyklarna som kan bokas via Sunfleets bokningssystem. Dukaten har upplåtit yta i multihuset Flustret till cykelpoolen.

Den som flyttar in i Vallastaden erbjuds fem års gratis medlemskap i Sunfleet genom byggherren, två veckors fria prova-på-resor med Östgötatrafiken och invånarna i stadsdelen använder samma kort för såväl sina kollektivtrafikresor som för att öppna Sunfleetbilarna.

– Vi ser en positiv trend och allt fler ansluter sig till Sunfleet för möjligheten att dela bil och ett sömlöst resande förenklar ytterligare. Vallastaden är ett spännade projekt med bra förutsättningar för de boende att resa hållbart säger David Milton regionansvarig på Sunfleet.

Fakta om Vallastaden och mobilitet:

Trafiklösningarna i Vallastaden utgår från kommunens trafikstrategi. Inriktningen är att öka andelen gång-, cykel- och kollektivtrafik. Det ska vara lika lång till bilen som bussen men allra smidigast att cykla.

Vallastaden är planerad utan några privata parkeringar vid husen. All bilparkering sker i parkeringshuset Flustret i utkanten av stadsdelen.

Gatuparkeringar i området finns uteslutande för personer med funktionshinder och bilpoolsbilar.

Tempot och utformningen i Vallastaden är anpassat för gående och cyklister. För att underlätta cykeln som färdmedel samordnas cykelförvaring och parkeringar främst i anslutning till entréer och markplan.

Bussarna går med hög turtäthet längs ”Kunskapslänken” som är en del av det kollektivtrafikstråk som knyter ihop Vallastaden med stadsdelen Mjärdevi, Universitetet, Universitetssjukhuset, innerstaden och Resecentrum.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)