Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hybricon: ”Stort bakslag i Umeå”

Dyrare laddinfrastruktur men billigare bussar präglade Hybricons anbud iUmeå. Förlusten i Umeås upphandling av elbussar beskrivs av företagsledningen som ett stort bakslag. Foto: Ulo Maasing.

Att elbusstillverkaren Hybricon inte vann Umeå kommuns upphandling av elbussar karakteriseras av företagsledningen som ett stort bakslag. Det skriver Hybricons vd Johan Suup i en kommentar till företagets delårsrapport som presenterades på måndagsmorgonen. Resultatet under årets första tre månader blev en förlust på 7,6 miljoner kronor, vilket ändå är bättre än samma tid i fjol då förlusten blev -9,3 miljoner kronor. Företagsledningen tror alltjämt på ett genombrott i år, inte minst på grund av upphandlingar i Norge.

Året började dock bra, skriver Johan Suup och pekar på att många av de tekniska problem som Hybricons bussar haft under det senaste året nu har lösts. Det viktigaste där är att man har kommit till rätta med problemen med bussarnas hjulmotorer genom att byta leverantör till ZF.

Men upphandlingsresultatet i Umeå är ett rejält bakslag för Hybricon som anser att en vunnen upphandling hade betytt mycket för bolaget.

– Att Hybricon gick miste om den beställningen måste tyvärr betecknas som ett stort bakslag, skriver Johan Suup i sin kommentar till delårsrapporten och fortsätter:

– Extra beklagligt är detta eftersom vi arbetat mycket med att förbättra och uppgradera våra förserie bussar samtidigt som vi i anbudet hade ett lägre pris på elbussarna som också har fördelen att vara utprovade i för orten relevant klimat.

– De nya uppgraderade bussarna som skulle ha levererats vid en order har cirka ett hundra (100) tekniska förbättringar jämfört med den tidigare versionen. Det handlar inte bara om de nya hjulmotorerna, utan också om bättre stötdämpare, högre batterikapacitet, högre vridmoment, lägre energiförbrukning plus en mängd övriga detaljförbättringar. På det totala anbudet, som förutom elbussarna även inkluderade bland annat laddstationer och service, var vi dock cirka 4 procent dyrare än konkurrenten. Anbud av dessa slag värderas dessutom ofta genom ett poängsystem där vi i detta fall missgynnades ytterligare.

– Till följd av detta har vi inlett ett analysarbete och överväger en eventuell överklagan av tilldelningsbeslutet för upphandlingen i Umeå.

Men Johan Suup betonar att Hybricon ingalunda har kastat in handskarna utan menar att 2018 fortfarande kan bli ett genombrottsår för företaget.

– Flera större städer i Norden kommer under året att genomföra upphandlingar av bussar för stadstrafik. Utsikterna för Hybricon att få en eller flera större beställningar i Skandinavien torde ha ökat efter det tvååriga ramavtal som under våren tecknades med norska Nettbuss AS. Det norska bolaget är Nordens näst största bussbolag, och avtalet innebär goda möjligheter för framtida affärer i Norge.

– Det är inte minst detta samarbete, tillsammans med den gjorda uppgraderingen av bussarna, som gör att det trots den missade beställningen i Umeå fortfarande finns hopp om en kommande framgång för bolaget. Får vi förtroendet från en eller fler beställare så vet vi att vi kan leverera och uppfylla de hårda krav som kommer att ställas på oss, skriver Suup.

Under perioden januari – mars uppgick Hybricons rörelseintäkter till 3,5 miljoner kronor och rörelsekostnaderna till 11 miljoner. Rörelseresultatet blev – 7,6 miljoner kronor.

Bolagets egna kapital uppgick till 12,9 miljoner kronor mot 41,3 miljoner samma tid förra året.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)