Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stor upphandling av busstrafik måste göras om

 

Vinterns stora upphandling av busstrafik i Jämtland måste göras om. Foto: Ulo Maasing.

Vinterns stora upphandling av busstrafik i Jämtland måste göras om. Vinnare i upphandlingen blev Nettbuss, men ändrade krav när det gäller transporter av bussgods gjorde att upphandlingen överklagades av både Busspoolen i Västerbotten och Centrala Buss i Jämtland/Härjedalen. De båda samverkansbolagen får nu stöd av förvaltningsrätten. Enligt upphandlingen skulle Nettbuss ta över över regiontrafiken i kommunerna Härjedalen, Berg, Bräcke, Krokom, Strömsund och Östersund, sammanlagt 67 linjer med trafikstart den 9:e december i år.

Det tioåriga avtalet skulle vara värt cirka 125 miljoner kronor om året. Länstrafiken har beslutat att inte överklaga utan gör om upphandlingen enligt förvaltningsrättens dom.

I upphandlingen genomförde Länstrafiken en kvalificeringsomgång som samtliga anbudsgivare klarade. Fem anbud kom också in.

Men sedan Nettbuss vunnit upphandlingen överklagades den av Busspoolen i Västerbotten som pekar på att ett krav på att trafiken skulle transportera bussgods till en början inte ingick i upphandlingen, men kom till senare. När sedan Nettbuss hade vunnit upphandlingen var kravet på bussgods åter borta. Anledningen var att regionen hade avvecklat Bussgods för att spara pengar.

Busspoolen valde att inte delta i upphandlingen eftersom man var ovillig att investera i bussar med godsutrymme. Busspoolen överklagade upphandlingen eftersom man ansåg att man hade kunnat vara med och konkurrera med de förutsättningar som slutligen kom att gälla sedan Nettbuss vunnit.

Centrala Buss i Jämtland/Härjedalen överklagade också och hävdade att det var oklart vad upphandlingen egentligen avsåg.

Länstrafiken tillbakavisade kritiken från Busspoolen och Centrala Buss och menade att det inte hade gjorts några nämnvärda ändringar av upphandlingen. Dessutom hävdade Länstrafiken att Bussgods är ett varumärke. Hur godstransporterna skulle ha gjorts lägger man sig inte i.

Men förvaaltningsrätten går på de klagande samverkansbolagens linje och anser att de ändrade kraven när det gäller bussgods är så stora att upphandlingen måste göras om.

– Vi har gjort en bra upphandling och det är inte angående underlaget, transparensen eller tillvägagångssättet förvaltningsrätten dömer emot oss utan problemet är att Bussgods fanns med i underlaget när upphandlingen inleddes, men försvann under processen, säger Per-David Wennberg, vd för Länstrafiken Jämtland.

Nu kommer en ny upphndling att utlysas så snrt som möjligt.

– Förutom Bussgods kommer upphandlingen i stort att se likadan ut. Vi passar på att se över vilka frågor som kommit in under processen och förtydligar de delarna ytterligare. Vi hoppas att vi har en ny upphandling genomförd och beslutad under hösten, säger Elisabet Sjöström, styrelseordförande, Länstrafiken.

Under tiden överklagandeprocessen pågått har ett förlängt avtal skrivits med Länstrafikens nuvarande leverantör Centrala Buss.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)