Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regionen, inte bussbolaget, skyldigt för bristande tillgänglighet

En funktionsnedsatt bussresenär i Gävle har fått upprättelse i ett principiellt viktigt mål om tillgänglighet i kollektivtrafiken.

En rullstolsburen Gävlebo som nekades att åka med en av X-trafiks bussar därför att bussföraren inte kunde manövrera rullstolslyften har fått upprättelse genom en dom i tingsrätten i Gävle på måndagen. Resenären, Lars-Göran Wadén, har enligt domen utsatts för diskriminering av Region Gävleborg. DHR betraktar domen som en stor framgång för DHR som har drivit Lars-Göran Wadéns ärende juridiskt, sedan diskrimineringsombuds-

mannen DO inte velat gå till domstol med det principiellt viktiga fallet.

Tidigare har fallet varit uppe i Högsta Domstolen när det gäller ansvarsfrågan. Och nu har alltså tingsrätten i Gävle slagit fast att Region Gävleborg ska ge Wadén upprättelse. Det är alltid huvudmannen för kollektivtrafiken som är ansvarig för att trafiken ska vara tillgänglig för personer med funktionsnedsättning – inte entreprenörern som utför trafiken.

Det var i januari 2015 som Lars-Göran Wadén skulle ta bussen för att träffa sin bror. Wadén är rullstolsburen men nekades av bussföraren att åka med. Anledningen var att bussföraren uppgav att trappliften på bussen inte kunde användas, då han saknade utbildning i hur liften skulle manövreras.

Wadén är medlem i DHR, De Handikappades Riksförbund. Organisationen menade att det handlade om en klar diskriminering på grund av bristande tillgänglighet.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, valde att inte dra ärendet till domstol trots att man bedömde att det kunde vara fråga om diskriminering. DO ansåg dock att det var oklart om Wadén hade haft en tillräckligt varaktig kontakt med bussbolaget som trafikerar den aktuella linjen för X-trafiks räkning för att händelsen skulle bedömas som diskriminering.

DHR ansåg att ärendet var principiellt viktigt och drev ärendet till tingsrätten eftersom man ville ha en prövning av den då nya Diskrimineringslagen. Därifrån vandrade det hela vägen upp till Högsta Domstolen. HD slog i en dom i december förra året fast att det är Region Gävleborg och inte bussbolaget som kör trafiken som är ansvarig part i förhållande till resenärer när det gäller diskriminering. Region Gävleborg är ansvarigt är att det är regionen (via X-trafik) som säljer biljetten, tillhandahåller kundservice och får alla biljettintäkter, resonerade HD.

Sedan HD hade avgjort själva ansvarsfrågan när det gäller diskriminering vände sig DHR till tingsrätten med kravet att Lars-Göran Wadén skulle ges upprättelse för den diskriminering han utsatts för när han nekades resa.

I sin dom konstaterar tingsrätten att det förhållande att bussföraren inte kunde sköta trapphissen innebar bristande tillgänglighet för Lars-Göran Wadén. Att föraren inte heller vidtog några åtgärder för att erbjuda en ersättningsresa med taxi är är även det att betrakta som bristande tillgänglighet, menar tingsrätten.

DHR krävde att Wadén skulle få 100 000 kronor i diskrimineringsersättning, men det beloppet har tingsrätten prutat ner ordentligt och dömer Region Gävleborg att betala 16 000 kronor. Ersättningsbeloppet motiveras av tingsrätten med att man jämfört med skadestånd i olika brottmål samt att konsekvenserna av den inställda resan inte har varit allvarliga.

Tingsrätten anser också att omständigheterna kring händelsen var olyckliga och inte uttryck för något systematiskt åsidosättande av behoven hos personer med funktionsnedsättning.

– Jag är mycket nöjd över domen. Jag har aldrig tvivlat på att det var rätt beslut att driva fallet. Inte bara har det arbete vi lagt ner gett vår medlem upprättelse och skickat en tydlig signal till verksamhetsutövarna om att diskriminering på grund av tillgänglighet inte är OK. Nu hoppas jag att verksamhetsutövare själva tar initiativ och ansvar för sitt tillgänglighetsarbete och ser möjligheterna i att deras verksamhet är öppen för alla, säger Rasmus Isaksson, förbundsordförande DHR.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)