Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

El och självkörande bussar i Almedalen

Diskuterade elbussar och självkörande bussar i Almedalen gjorde Jonas Kempe, Nobina, Anders Berger, Volvo Bussar, Henrik Dahlsson, Scania, Claes Tuhnblad(S), kommunstyrelseordförande i Järfälla samt Kristoffer Tamsons(M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting. Moderator var Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

”Lokalt och regionalt driver vi fram utvecklingen inom kollektivtrafiken. Men den nationella nivån hänger inte med. Elbussarna straffas skattemässigt. Lagstiftning och regler som öppnar för utveckling kommer för långsamt. Ett exempel är att det tog lång tid för Nobina att få de nödvändiga tillstånden för sitt försök med självkörande bussar i Kista i norra Stockholm.” Det sa Stockholms trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons(M) på det seminarium om drivmedel och autonoma, självkörande, bussar som Sveriges Bussföretag arrangerade i Almedalen på onsdagen.

Där medverkade företrädare för busstillverkare, politik och operatörer.

– I städerna kommer busstrafiken i framtiden att vara elektrisk. Miljövinsterna är stora och bullret minskar. Det frigör också biodrivmedel som behövs inom andra delar av transportsektorn och som annars inte räcker, sa Anders Berger, chef för samhällskontakt vid Volvo Bussar.

Han passade också på att lugna dem som är oroliga för de självkörande bussarna och vad konsekvenserna blir.

– Vi kommer i ökande grad att se en ökad automatisering av bussarna, men det handlar i första hand som förarstöd. Förarlösa bussar i stadstrafik ligger mycket långt i framtiden.

– Däremot kommer vi om några år att få förarlösa bussar i depåer där de kör själva mellan laddning, tvätt, städning och så vidare. Det är avgränsade områden där farterna är låga. Om några år kommer bussen att hämta föraren vid grinden på morgonen och lämna honom eller henne där på kvällen, förutspådde Anders Berger.

Han såg också framför sig platooning i busstrafiken. Det är bussar som kopplas samman trådlöst till busståg, vars kapacitet kan anpassas till hur många som reser: längre tåg i rusningstid, en enskild buss i lågtrafik.

Tekniken finns idag och har testats en hel del både i Sverige och utomlands, fast med långtradare som kopplas samman till ”godståg”.

Henrik Dahlsson från Scania pekade på två tydliga trender i samhället.

– Dels ser vi en stark urbanisering i hela världen, dels finns en tydlig hållbarhetstrend. Digitalisering, uppkoppling och elektrifiering kommer i snabb takt.

”Funkar men kräver nytänkande”
Scanias bedömning är att vi får se en ökad elektrifiering av busstrafiken i städerna med både delåladdning och snabbladdning, Förortstrafiken kommer att domineras av hybridbussar och regiontrafiken av bussar som drivs med biogas eller diesel.

– Vi kommer att på allvar få se automatiserade fordon i trafiken på tre – sju års sikt, bedömde Dahlsson.

Jonas Kempe, marknadschef, Nobina. Foto: Ulo Maasing.

Bussoperatören Nobina har de senaste ören skaffat sig avsevärda erfarenheter av elbussar. Vid årsskiftet kommer man att ha 50 elbussar i trafik i Sverige, nästa år blir det 80. En rad städer står på tur för Nobinas del när det gäller elbussar: Borås, Lidköping, Norrtälje, Landskrona, Malmö, Nyköping, Katrineholm, Flen…

– I Ängelholm har vi haft elbussar i rätt tuff trafik i två och ett halvt år, i en produktion som en genomsnittlig stadsbuss i Malmö. Vår erfarenhet hittills av elbussar är att det funkar bra. Det är inte mer problem med dem än med andra bussar. Men att introducera elbussar är inte bara en teknikfråga, utan kräver ett helhetstänkande, ett systemtänkande, framhöll Nobinas marknadschef Jonas Kempe.

Nobina har nu också avslutat det halvårslånga försöket med eldrivna, självkörande småbussar i Kista i norra Stockholm. ”Jättelyckat och lärorikt”, sammanfattade Jonas Kempe. Och de två bussarna ska få tillökning och börja köra i Barkarbystaden i Järfälla, nordväst om Stockholm.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) och kommunstyrelsens ordförande i Järfälla, Claes Thunblad(S). Foto: Ulo Maasing.

Där byggs nu i praktiken en hel stad med arbetsplatser och bostäder för 30 000 människor. Där samarbetar Nobina, SL och Järfälla kommun med att utveckla vad man kallar Europas modernaste kollektivtrafik, som vi tidigare rapporterat om. Självkörande småbussar som hämtar och lämnar resenären vid dörren, elbussar och elektriska BRT-bussar är några av ingredienserna.

”Alla vill lyckas”
– Barkarbystaden är ett exempel på ett samarbete där alla verkligen går in för att lyckas, sa Kristoffer Tamsons.

– Lokalt och regionalt driver vi utvecklingen framåt, men det nationella hänger inte med. De nationella beslut som behövs tar lång tid och skattemässigt straffas exempelvis elbussar.

Claes Tuhnblad(S), kommunstyrelseordförande i Järfälla var entusiastisk över samarbetet med Nobina och SL.

– Barkarbystaden är Europas största stadsutvecklingsområde. Det vi gör i Järfälla tvingar fram den lagstiftning som behövs. 2025 ska vi ha sex autonoma småbussar i reguljär trafik och tre eldrivna BRT-bussar. För att vi ska lyckas med framtidssatsningarna måste vi samla energi-, bygg- och transportbranscherna i ett gemensamt arbete, sa Claes Tuhnblad.

Även Jonas Kempe betonade nödvändigheten av samverkan.

– Vi kan optimera fordonsval och -användande, infrastruktur och så vidare. Vi är väldigt angelägna om att pengarna läggs på rätt saker, sa han.

– Det handlar om att alla parter måste vara öppna och släppa på kontrollbehovet. I det här projektet är det extremt viktigt. Nobina fungerar här som smörjmedel, kommenterade Kristoffer Tamsons.

– Viljan att lyckas från de olika aktörerna är oerhört viktig, tillade Claes Tuhnblad.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)