Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dämpat blodflöde hos Arriva Sverige

Rörelseresultatet för Arriva Sverige AB fortsätter att vara negativt, men företaget har lyckats pressa ner katastrofförlusterna från 2013 och 2014 till ett rörelseresultat på -12,4 miljoner kronor under 2017. 2013 var rörelseresultatet -327 miljoner och 2014 -178 miljoner, efter de katastrofala upphandlingarna och trafikstarterna i norra Storstockholm där Arrivas bud låg på ungefär 30 procent lägre än närmaste konkurrent. Det framgår av Arriva Sveriges årsredovisning för 2017 som nu har blivit offentlig.

Nettoomsättningen för Arriva Sverige uppgick i fjol till 2 727 miljoner kronor, en ökning från 2 444 miljoner år 2016. 2016 års rörelseresultat var ett minus på 89 miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster blev – 36,6 miljoner, och efter bokslutsdispositioner blev resultatet före skatt 25,9 miljoner kronor. Under året tog Arriva Sverige emot 197,3 miljoner kronor i koncernbidrag.

Efter den havererade trafikstarten i norrortstrafiken var Arriva konkursmässigt, men räddades av ägarna Deutsche Bahn som pumpade in hundratals miljoner i friskt kapital i företaget. Sedan 2013 arbetar företagsledningen med en femårsplan för att vända förlusterna till vinst och ledningen anser att utvecklingen under 2017 var i linje med den planen.

Storförlusterna i norra Storstockholm lär man dock inte hämta in. Eftersom SL inte ansåg att Arriva inte hade levererat enligt avtal nekade SL att förlänga avtalet med Arriva för ett av norrortspaketen (Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker) och när trafiken i Upplands Väsby, Sigtuna och Vallentuna) för en tid sedan upphandlades blev det klart att Transdev tar över.

Under de senaste åren har Arrivas företagsstruktur i Sverige förändrats med ett antal dotterbolag och Arriva Sverige som moderbolag.

Flera av dotterbolagen i järnvägstrafiken visar god lönsamhet. Arriva Tåg AB (bl a Pågatågen i Skåne och Roslagsbanan samt Saltsjöbanan i Storstockholm) hade således i fjol ett rörelseresultat på 46,3 miljoner. Arriva Östgötapendeln AB redovisar ett rörelseresultat på 13,9 miljoner. Botniatåg AB, som till 60 procent ägs av Arriva via Östgötapendeln hade i fjol ett rörelseresultat på 4,3 miljoner kronor. Samtliga dessa verksamheter drogs med mycket stora förluster för fem år sedan.

Sedan 2016 finns bussverksamheten i Arriva Sverige Buss Regional AB som dock redovisar ett blygsamt rörelseresultat på 435 000 kronor.

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Problemen för ARRIVA och andra leverantörer av busstrafik i Storstockholm är nog främst att upphandlarna i Landstingshuset inte kan skilja mellan förortstrafik och innerstadstrafik.
    Mellan förort och innerstad gäller hastighet och pålitlighet främst.
    I innerstad är TÄTA TURER och TÄTT MELLAN HÅLLPLATSERNA långt viktigare än hastighet. Om 4:an kör in fyra minuter mellan Gullmarsplan och Radiohuset är ointressant för de flesta, eftersom få åker hela den sträckan. Alla vet att bussar i innerstan kan fastna i köer, och planerar därefter.
    En annan sak som inte finns med i Landstingets beräkningar är att bussar i innerstan ofta används som tvärlinjer mellan t-banestationer. Typ Fridhemsplan – Hornstull. Eller att Buss 50 mellan Odenplan – Frescati går betydligt fortare än att åka t-bana till Centralen och byta.
    Om Kristoffer Tamsons, som bor i Gamla Stan, skaffar körkort.kanske det skulle underlätta förståelsen för hur trafiken i Region Stockholm fungerar. Att sedan köra taxi är en bra skola.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)