Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu blir Swebus FlixBus

Peter Ahlgren, vd för FlixBus Norden och Swebus. Foto: Ulo Maasing.

Från och med idag, den 27 augusti, blir expressbussföretagen FlixBus och Swebus ett och samtliga resor kommer att säljas via FlixBus´ bokningsplattformar. Under hösten flyttar sedan Swebus verksamhet gradvis över till FlixBus. Samtidigt tar svenska busspartners till FlixBus över det operationella arbetet. Idag tar Axelssons Turisttreafik i Västerås över all trafik mellan Stockholm och Västerås, och enligt FlixBus är man nu i slutskedet av partnerförhandlingar med flera välrenommerade bussbolag runtom i landet.

Innan årsskiftet ska alla bussar vara FlixBusgröna, alltså även de bussar som hittills har körts i Swebus´ färger.

Nästa år planerar FlixBus att utöka Swebus´ befintliga linjenät med 25 proc ent.

– FlixBus har arbetat tillsammans med Swebus för att ta fram den nya tidtabell som gäller från och med idag. Vi kommer i fortsättningen att göra vårt bästa för att förvalta Swebus´ goda rykte och leva upp till kundernas förväntningar. Planen är dessutom att utöka nätverket och att erbjuda flertalet nya resmöjligheter efter hösten, säger Peter Ahlgren, vd för FlixBus Norden samt Swebus.

Swebus fortsätter att agera som partner till FlixBus under hösten men kommer gradvis att flytta över verksamheten till lokala busspartners.

Den senaste partnern är Axelssons Turisttrafik som erbjuder anställning till Swebusförare och med start idag driver all Swebus trafik mellan Stockholm och Västerås.

Huvudanledningen till att Swebus´ nuvarande verksamhet förs över till den modell med partnerskap som FlixBus tillämpar i hela Europa är att FlixBus affärsmodell bygger på att inte äga eller operera egna bussar.

– Vi tror helt enkelt att det är den bästa lösningen för att få den svenska bussmarknaden att växa. Vår plan är att utöka Swebus´ nuvarande linjenät med 25 procent nästa år och att förnya den etablerade bussindustrin med ett fräscht och nytt perspektiv. Genom att kombinera erfarenheten hos svenska busspartners erfarenhet med FlixBus´ teknologiska plattform skapas en ny servicestandard, säger Peter Ahlgren..

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Enda tråkiga är att Flixbus inte har en vidare kundtjänst. Ringer man kommer man till någon i Europa som pratar dålig svenska, dåliga svar på Facebook etc. det ger ett oseriöst intryck.

    Höj servicen och starta en kundservice i Sverige och ni kanske får mer kunder.

Lämna ett svar till Kristoffer Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)