Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt förslag om superbuss i Storstockholm

Det senaste förslaget om en superbusslinje i Stockholmsregionen, denna gång signerad centerpartiet.

Centerpartiet i Stockholms läns landsting föreslår nu en ringlinje, eller åtminstone en halv ringlinje, med expressbussar i Stockholmsregionens yttre delar. Linjen ska ha snabb och tät trafik, som en spårväg eller ett pendeltåg.

Expressbusslinjen ska gå mellan regionens centrala kärnor som är: Täby Centrum – Arninge, Kista – Sollentuna – Häggvik, Barkarby – Jakobsberg, Kungens kurva–Skärholmen, Flemingsberg och Haninge centrum. Redan i närtid bör en expressbusslinje mellan Täby – Arninge och Sollentuna – Kista startas, anser Centerpartiet. Samtidigt vill man att arbetet med förbifart Södertörn påskyndas för att linjen i sin helhet ska bli möjlig.

– Vi har en trafikinfarkt i Stockholm idag. Fler måste ställa bilen för att framkomligheten ska öka, säger Gustav Hemming (C) miljö- och regionplanelandstingsråd i Stockholms läns landsting.

– Vi tror att Expressbusslinjen som ska gå hela sträckan från Täby till Haninge via Sollentuna och Kungens kurva med tät trafik skulle kunna göra att fler ställer bilen och väljer att åka kollektivt. Min ambition är att det ska vara både snabbare och bekvämare att välja expressbussen framför bilen.

Centerpartiet och Gustav Hemming är dock inte först med idén om en expressbusslinje från sydöstra till nordöstra Storstockholm. för några år sedan lanserades tanken av Scania, Skanska och WSP under namnet Stockholmsbågen. Förra sommaren lanserade socialdemokraterna en liknande lösning.

Men hittills har inget hänt.

Problemet är nämligen vägnätet. För att linjen ska vara meningsfull och trafiken tillräckligt snabb måste bussarna ha egna körfält. Det går inte som vägnätet ser ut idag, utan förutsätter att Förbifart Stockholm och Förbifart Södertörn finns på plats.

– Men vi tycker att vi ska göra vad vi kan med den befintliga infrastrukturen, och vi kan börja med att trimma kollektivtrafiken i nordost, säger Gustav Hemming till lokaltidningen Mitti.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Ju längre linje, desto svårare med tidpassning och annan operativ hantering. Inget fel på visioner, men lite verklighetsförankring är bra. Å andra sidan är det valår.

Lämna ett svar till Pugge Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)