Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar på rad på största spårtrafikmässan

Första elledbussen till Karlstad visas på Innotrans i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

Bussarna vinner stegvis terräng på Europas största spårtrafikmässa, Innotrans i Berlin, som öppnade på tisdagen. Framför allt gäller det elbussarna. Innotrans har de senaste åren kompletterats med en bussutställning och på årets mässa finns tio elbussar på plats på utomhusutställningen. Flera busstillverkare har också valt bort IAA-mässan i Hannover till förmån för Innotrans.

Alex de Jong, chef för produktionen av kollektivtrafikbussar hos VDL. Foto: Ulo Maasing.

Till dessa hör elbusstillverkarna Sileo och Ebusco, men också de i Sverige väl etablerade tillverkarna Solaris och VDL.

– Vi känner att vi möter mycket mer av politiker och andra beslutsfattare inom kollektivtrafiken här på Innotrans än på IAA, säger Alex de Jong, chef för kollektivtrafikbussar på VDL.

Samtidigt som elektrifieringen av klass 1-bussar, stadsbussar, nu har skjutit fart ordentligt låter batteridrivna klass 2-bussar vänta på sig.

– Det är en utmaning, och om de överhuvud taget kommer dröjer det, säger Alex de Jong.

Solaris
Solaris visar sin stadsbuss Urbino 12 i två versioner, dels som trådbuss med modellnamnet Trollino, dels som batteribuss, Urbino 12 Electric.

Ingen av bussarna är någon nyhet – Solaris är väletablerad på en rad europeiska marknader med sina elektrifierade bussar. Trådbussen Trollino har levererats i mer än 1200 exemplar till 16 länder, och över 330 batteribussar till fjorton länder är redan levererade eller beställda från Solaris.

Solaris visar två elbussar, dels trådbussen Trollino, dels batteribussen Urbino 12 Electric. Foto: Ulo Maasing.

Att utvecklingen går snabbt visas av att den polska tillverkaren levererade sin första batteribuss för knappt sju år sedan.

Den Urbino 12 Electric som företaget visar i Berlin ska levereras till lokaltrafiken i Frankfurt. Bussen har en elektrisk drivaxel med två integrerade elmotorer på 125 kW vardera. Batterikapaciteten är totalt 240 kWh och laddning sker i depå med en 40 kW laddare.

Företaget slår också ett slag för flera nya lösningar. Som tilläggsvärmare erbjuder man en hybriddriven värmare som istället för med diesel eller HVO drivs av flytande naturgas, LPG. Ett alternativ är en värmepump som tar vara på den värme som alstras av olika system i bussen. Ett annat alternativ är värme och luftkonditioneringssystem som använder koldioxid för energilagring.

VDL
VDL visar på Innotrans den första av de fullelektriska ledbussar man under hösten ska leverera till Keolis för trafik åt Karlstadsbuss. De ska gå på Karlstads nya snabbusslinje som har premiär i december. Vi har tidigare presenterat bussarna, men kan nu också visa interiörbilder. Inredning och färgsättning är speciellt framtagen för Karlstadsbuss.

För Karlstadsborna kommer bussarna att förändra stadsmiljön, vilket framgår av den här videon där bussen nästan ljudlöst smyger sig förbi, för att sedan överröstas av en person med en rullväska…

Inredningen går i grått och är speciellt designad för Karlstad. I anslutning till de breda mitt- och bakdörrarna finns gott om klaffstolar som i uppfällt läge gör att det finns bra utrymmen för exempelvis barnvagnar och rullstolar.

Inredningen i bussarna till Karlstad går i grått med golv i trälaminat. Foto: Ulo Maasing.

Men de många klaffstolarna bidrar också till ökad flexibilitet.

De många klaffstolarna bidrar till flexibiliteten. Här kan passagerare sitta, rullstolar och barnvagnar få plats och för stående i högtrafik finns ett bekvämt ståstöd. Foto: Ulo Maasing.

Vid trafiktoppar, då många reser, skapas mer utrymme för stående passagerare när stolarna är uppfällda.

För att öka komfort och säkerhet för stående finns ett särskilt stöd för dem i anslutning till alla klaffstolar.

Golvet är i trälaminat, vilket ger en lite exklusiv känsla. Däremot kommer säkert den grå inredningen inte att bli älskad av alla. En tom buss kan kanske kännas lite ”murrig” i färgsättningen, men å andra sidan kommer passagerarna att bidra till att sätta mer färg på interiören genom att bara vara där.

Tåg- och spårvagnstillverkaren Alstom finns på plats med sin unika elbuss Aptis. Foto: Ulo Maasing.

Alstom
För tåg- och spårvagnstillverkaren Alstom är Innotrans den självklara mässan i Europa. Liksom på Busworld i fjol visar Alstom också sin elbuss Aptis som man ännu inte har några order på, men som sedan något år går i testtrafik i olika städer, bland annat i Berlin.

Aptis är inte en buss som alla andra, utan har bokstavligt talat ett hjul i varje hörn och en front som är i det närmaste identiskt lika med aktern. Stora fönsterytor – 20 procent mer än på konventionella bussar – ger en mycket luftig och ljus interiör och en mycket karakteristisk exteriör.

Den tyska elbusstillverkaren Sileo har en bred produktpalett. På Innotrans visar man en 18-meters helelektrisk ledbuss. Foto: Ulo Maasing.

Placeringen av hjulen ger ett 20 kvadratmeter stort, plant låggolv med de fördelar detta har, inte minst  för resenärer med nedsatt rörlighet. Två eller tre dubbeldörrar ger snabb av- och påstigning och korta hållplatsuppehåll.

Samtliga fyra hjul är styrande, vilket enligt tillverkaren gör kurvtagningsförmågan bättre än på en konventionell buss. Vid svängar behöver bussen 25 procent mindre yta än en konventionell buss. Det gör också att hållplatserna kräver mindre utrymme – något som Alstom exemplifierar med att det finns plats för ytterligare två parkerade bilar vid varje hållplats.

Bussen är till stor del byggd med beprövade spårvagnskomponenter med en livslängd på mer än 20 år.

Mässans dyraste (?) buss, en bränslecellsbuss från Van Hool. Foto: Ulo Maasing.

Sileo
Sileo är en tysk elbusstillverkare som är föga känd i Sverige men som har en bred palett av elbussar i sitt program. På Innotrans visar man en 18-meters elledbuss, men Sileos program omfattar även 24-meters elektriska dubbelledbussar, liksom 12- och 10-metersbussar, alla avsedda för stadstrafik.

Den elledbuss Sileo visar på Innotrans är 18 meter, har en batterikapacitet på 346 kWh och kan ta upp till 1§36 passagerare. räckvidden på en laddning uppges till upp till 400 kilometer. Beroende på batterikapacitet och laddningseffekt uppges laddningstiden till 4 – 10 timmar.

Den verkliga bjässen från Sileo, en dubbelledad, 24,4 meter lång buss kan ta maximalt 210 passagerare, har en batterikapacitet på 452 kWh och en räckvidd på en laddning på upp till 300 kilometer enligt tillverkarens egna uppgifter. Man får nog anta att det handlar om räckvidd under ideala förhållanden.

Bland övriga elbusstillverkare på Innotrans finns holländska Ebusco som har sålt några bussar på den norska marknaden samt Van Hool med en treaxlig bränslecellsbuss – förmodligen den dyraste av bussarna på Innotrans där besökarna fick uppleva elbussar tyst glida fram på löpande band:

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)