Östgötatrafiken, som svarar för kollektivtrafiken i Östergötland, satsar på att öka framkomligheten för busstrafiken. Till sin hjälp tar man molnet, eller snarare en ny molnbaserad produkt från IT-företaget Hogia. Via molnet sänds bussarnas position till trafikljus som då ger företräde för busstrafiken.
I den senaste kollektivtrafikbarometern från Svensk Kollektivtrafik uppgav tretton procent av dem som valde kollektivtrafiken att det främsta skälet till deras val var kortare restid. Att korta restiderna genom ökad framkomlighet gör följaktligen kollektivtrafiken mer attraktiv.
– Man behöver jobba med både infrastrukturfrågor som kollektivtrafikkörfält samt tekniska lösningar som trafikljusprioritering för att det ska ge effekt på framkomligheten. Trafikljusprioritering är en uppsättning regler som styr prioriteringen i trafiken. För att kunna sätta upp dessa regler måste vi förstå vad de olika åtgärderna får för effekt, säger Albert Gunnarsson, systemintegratör på Östgötatrafiken.
Östgötatrafiken använder Hogias nya molntjänst, Traffic Light Priority, som möjliggör distribution av positioneringsdata till trafikljus. När bussen passerar en viss position en så kallad triggerpunkt så skickar tjänsten en begäran av prioritet till systemet som reglerar trafikljusen. Bussen får grönt ljus i korsningen.
– Enkelheten i produkten är en framgångsfaktor, alltså att den faktiskt bara gör exakt det som den ska göra, säger Albert Gunnarsson.
Den stora nyttan som han i dagsläget ser med Traffic Light Priority är att man kan göra ändringar som slår igenom direkt. Östgötatrafiken kommer att kunna mäta körtider och kolla hur bussen kör genom korsningen för att testa vad som händer när man flyttar fram triggerpunkten, då signalen sänds till trafikljuset.
– Genom att kapa tid i korsningen så spar vi både tid och miljö. Om vi gör det på rätt sätt så har trafikljusprioritering potential att ge extra framkomlighet, vilket bidrar till att resenärerna kommer fram fortare med buss än med bil, säger Albert Gunnarsson.
Lämna ett svar