Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Brittiska dubbeldäckare tar över i Berlin

Brittiska Alexander Dennis kan få leverera upp till 430 13,8 meter långa dubbeldäckare till lokaltrafiken i Berlin. Illustration:ADL.

Den brittiska busstillverkaren ADL (Alexander Dennis) har fått i uppdrag att ersätta dagens flotta av dubbeldäckare hos lokaltrafiken i Berlin, BVG. Alexander Dennis ska först leverera två förseriebussar och när dessa har godkänts efter tester och i verklig trafik är ADL garanterade att leverera ytterligare minst 70 dubbeldäckare till BVG, Berliner Verkehrsbetriebe.

I nästa steg planerar BVG att i närtid beställa ytterligare 200 dubbeldäckare, men ramavtalet mellan parterna öppnar för totalt 430 bussar. Som mest är ordern värd 220 miljoner euro, cirka 2,27 miljarder SEK.

De aktuella bussarna är ADL:s dubbeldäckare Enviro500 med tre axlar, Euro 6-motor och en längd av 13,8 meter. Bussarna har tre dörrar, två trappor mellan våningsplanen och plats för 80 sittande passagerare. De båda förseriebussarna ska levereras i mitten av år 2020.

i oktober började BVG testa VDL:s Enviro500. Även Scania och VDL levererade testbussar till BVG men har nu fått se sig slagna i storaffären. Foto: BVG.

BVG har idag cirka 1 500 bussar i trafik, varav mer än 400 dubbeldäckare, det övervägande flertalet från MAN. Inför förnyelsen av dubbeldäckarflottan har BVG låtit även Scania och VDL producera var sin dubbeldäckare som har testats ett par år i den tyska huvudstaden. Men valet har alltså fallit på brittiska ADL.

BVG:s flotta av dubbeldäckare är den största i Europa utanför de brittiska öarna.

– Vi är entusiastiska över att BVG som ett ledande och innovativt trafikföretag har valt Alexander Dennis som enda leverantör av nya dubbeldäckare i Berlin. Vårt nya partnerskap med BVG är ett betydelsefullt steg framåt i vår strategi att expandera i Europa, kommenterar ADL:s vd Colin Robertson.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)