Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu stoppas komponent i förnybar diesel

Övergångsregeringen klubbade på torsdagen i samförstånd med alliansen och vänsterpartiet en ny förordning som i praktiken stoppar biodiesel HVO som innehåller PFAD.

Med stöd från allianspartierna och vänsterpartiet klubbade övergångsregeringen på torsdagen en ny förordning som innebär att PFAD från den 1 juli nästa år inte längre klassas som restprodukt. PFAD är en komponent i den fossilfria biodieseln HVO – även om det också finns HVO som inte innehåller PFAD. Beslutet kommer med all sannolikhet att slå mot tillgången på HVO och pressa upp priserna för biodiesel.

PFAD är en förkortning för Palm Fatty Acid Distillate och är en biprodukt vid palmoljetillverkning. PFAD är den dominerande råvaran till förnybar diesel i Sverige. Men från den 1 juli nästa år kommer PFAD inte längre att klassas som restprodukt från produktion av palmolja. Men med en kraftigt ökad efterfrågan på PFAD till produktion av HVO har risken ökat för att regnskog ska skövlas, enbart för att utvinna PFAD.

Enligt den nya förordningen ska en råvara få kallas restprodukt bara om dess ekonomiska värde är lågt i förhållande till den primära produkt som tillverkas.

All PFAD som uppstår vid raffinering av palmolja säljs på världsmarknaden som råvara till bland annat tvål, djurfoder och biodrivmedel. Men efterfrågan på PFAD har ökat kraftigt och vid årsskiftet var priset på PFAD ungefär 97 procent av priset på palmolja. Därmed kommer PFAD inte längre att anses vara en restprodukt.

Det innebär att PFAD i praktiken kommer att stängas ute från den svenska marknaden tills den blir spårbar och uppfyller de hållbarhetskriterier för markskydd som ställs på andra råvaror till biodrivmedel.

Redan i våras hade regeringen förberett en omklassificering av PFAD. Men efter finska protester hos EU-kommissionen kunde beslutet inte genomföras innan valet. Finska staten äger 45 procent av Neste som tillverkar all HVO där PFAD används som råvara.

Regeringen hänvisar i sitt beslut till att det i EU:s förnybarhetsdirektiv och i lagen om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen finns bestämmelser om att biodrivmedel och flytande biobränslen måste vara hållbara enligt vissa fastställda kriterier för att få sättas på marknaden. Bland annat finns det krav på att ämnen som inte anses vara restprodukter ska kunna spåras tillbaka till odlingsmark samt krav på bränslets prestanda när det gäller växthusgaser.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)