
Buss- och tågjätten Arriva bör säljas av det statliga tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahn, anser den tyska revisionsdomstolen. DB har sitt huvudkontor vid Potsdamer Platz i Berlin. Foto: Ulo Maasing..
Den internationella persontrafikjätten Arriva, som kör bussar och tåg även i Sverige, bör säljas. Det skriver den tyska revisionsdomstolen i en rapport till förbundsdagen, alltså det tyska parlamentet. Revisionsdomstolen kan närmast jämföras med den svenska Riksrevisionen, även om man till skillnad från denna också har en dömande funktion i vissa frågor. Arriva är ett av de 513 företag som Deutsche Bahn äger utomlands, samtidigt som järnvägsföretaget brottas med stora ekonomiska problem på hemmaplan.
Revisionsdomstolen riktar hård kritik mot Deutsche Bahn (DB) och den tyska regeringen som man anser har missat de viktigaste målsättningarna i den reform av järnvägen som påbörjades redan för 25 år sedan. Framför allt siktar revisionsdomstolen in sig på den otillräckliga utbyggnaden av järnvägsnätet.
Man pekar på att när DB i sin nuvarande form bildades efter Berlinmurens fall 1989 och Tysklands återförening var företaget fritt från skulder. Vid bildandet fusionerades de statliga järnvägsbolagen i Väst- respektive Östtyskland. Men trots att staten har pumpat in stora pengar i DB uppgår DB:s långfristiga skuld idag till närmare 20 miljarder euro, det vill säga 200 miljarder kronor. Och skulden ökar istället för att minska.
Därmed tjänar DB inte tillräckligt för att klara sina planerade, egna investeringar under de kommande åren.
Samtidigt har DB expanderat våldsamt i utlandet och är nu verksamt i omkring 14 länder. 513 av DB:s 700 företag finns i utlandet, bland dessa Arriva. 43 procent av DB:s försäljning sker i de utländska bolagen, det vill säga 16,6 sv 42,7 miljarder euro (motsvarande 190 av totalt 438 miljarder kronor).
En försäljning av DB:s två största dotterbolag, Arriva och Schenker, skulle enligt revisionsdomstolen öka DB:s tillgångar med flera miljarder euro om skulle kunna användas till finansiering av investeringar på hemmaplan.
Arriva köptes 2010 av Deutsche Bahn. Redan innan ägarbytet var Arriva engagerat i persontrafik med buss och på spår i ett flertal europeiska länder.
De senaste åren har frågan om en försäljning av Arriva kommit upp flera gånger, men då har det handlat om minoritetsposter i Arriva.
Så sent som i förra veckan rapporterade nyhetsbyrån Reuters att DB vill sälja Arriva för ett pris på fyra miljarder euro (41 miljarder SEK) för att få loss pengar till finansieringar på hemmaplan. Men Brexit (Storbritanniens troliga utträde ur EU) bromsar en försäljning eftersom det anses göra värderingen av Arriva svår.
Förra tisdagen träffade DB:s ledning Tysklands transportminister Andreas Scheuer för att diskutera situationen för det statliga järnvägsbolaget. Ministern uppgav efter mötet att frågan om en försäljning inte hade varit uppe under mötet.
Arriva har sitt huvudkontor i Sunderland i Storbritannien och kör trafik i fjorton europeiska länder.
Lämna ett svar