Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk invigning i Landskrona

Nu har Lanskronas nya elbusstrafik invigts. Foto: Peter Kroon.

Först i Skåne och störst i Sverige. På fredagsmorgonen invigdes Landskronas nya elbussar som sätts i reguljär trafik på lördagen. Därmed är Landskrona först i Skåne och i alla fall hittills störst i Sverige nr det gäller att satsa på en tyst, ren och helt elektrifierad busstrafik. Totalt 19 elbussar, stadens fem trådbussar inräknade, ska klara stadstrafiken. Bussarna drivs av el som är märkt Bra Miljöval. Satsningen är resultatet av ett samarbete mellan Skånetrafiken, Landskrona stad och Nobina.

Företrädare från Skånetrafiken, Landskrona kommun, Region Skåne, Nobina och många fler fanns på plats vid fredagens invigning. Foto: Anna Fjellner.

– Idag är en stor dag för oss på Skånetrafiken. Vid årsskiftet blev Skånetrafiken helt fri från fossila bränslen. Det var ett viktigt delmål, men fossilfrihet innebär fortfarande motorbuller, avgaser och utsläpp av koldioxid.

– Nästa steg är ett hållbart kollektivtrafiksystem som inte har några utsläpp överhuvudtaget. Med en 100 procent elektrifierad stadstrafik är Landskrona ledande bland Skånes kommuner och bidrar till en renare och tystare stadsmiljö. Det är också ett stort bidrag till att vi når ambitionerna i Parisavtalet. säger Jens Listrup, ställföreträdande trafikdirektör på Skånetrafiken.

Det är Nobina som kör elbussarna i Landskrona på uppdrag av Skånetrafiken. De fjorton batteribussarna i Landskrona är tillverkade av kinesiska BYD, Build Your Dreams. Nobina är en av BYD:s största kunder i Europa.

Nobina har de senaste åren arbetat målmedvetet med att utveckla elektrifierad busstrafik. Nobina var också först i landet med helt eldriven stadstrafik när man i september i samarbete med SL satte in enbart elbussar i Norrtälje. Under året kommer Nobina att starta trafik med elbussar i en rad svenska städer. Dessutom kommer man att kraftigt utöka den elbusstrafik man kör i Oslo.

Sammy Johannesson är Nobinas projektledare för elektrifieringen i bland annat Landskrona. Foto: Anna Fjellner.

Bussarna i Landskrona är BYD:s modell K9U, tolv meter långa och har 27 fasta sittplatser, cirka 40 ståplatser samt plats för barnvagnar och rullstolar. Laddning sker i Nobinas depå i Landskrona. Bussarna kan köras cirka 20 mil mellan laddningarna.

– Det räcker i Landskrona. En del av bussarna körs hela trafikdagen på en laddning, medan en del går in i depå mellan trafiktopparna och får en extra laddning då, säger Sammy Johannesson, projektledare för elektrifiering av busstrafik inom Nobina.

Bussarna körs på el märkt med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval. De sparar cirka 95 procent av klimatutsläppen jämfört med bussar som körs på biogas.

– En övergång till elbussar kräver extremt mycket planring, säger Sammy Johannesson som för bara några veckor sedan var engagerad i starten av den första elbusslinjen i Malmö.

– Det handlar om allt från hur man planerar depån till förarnas tjänster eller analyserar stadens topografi och struktur. Toleransen för att göra fel är mycket lägre vid konventionell busstrafik. När man planerar elbusstrafik kommer det in många nya moment, säger Sammy Johannesson.

De fjorton nya elbussarna i Landskrona körs helt på el som är märkt Bra Miljöval. De sparar cirka 95 procent av klimatutsläppen jämfört med bussar som körs på biogas. Foto: Peter Kroon.

Samtliga förare i Landskronas stadstrafik har utbildats på elbussarna.

– En stor fördel med bussarna är att de är mycket enkla att lära sig. Många förare uppskattar dem också eftersom arbetsmiljön i elbussarna är extremt bra.

På plats vid fredagens invigning i Landskrona var också Jonas Kempe, marknadsdirektör och vice vd på Nobina Sverige.

– Vi är mycket stolta över att tillsammans med Skånetrafiken och Landskrona stad, ta nästa steg i utvecklingen av trafiken och staden – med Skånes första helt elektrifierade stadstrafik. Genom en positiv trepartssamverkan och etablerad kunskap kan vi nu leverera vår helhetslösning Nobina Electrical Solutions i stor skala och bidra till en tystare, renare och effektivare kollektivtrafik, säger Jonas Kempe

Entusiasmen för elbussatsningen är påtaglig bland Landskronas och Region Skånes politiker.

– Vi är stolta över att vara i framkant med helelektrifierad stadsbusstrafik. Det här är en del av en större satsning, där vårt eget mål är att alla Landskrona stads egna fordon ska drivas med fossilfri energi år 2020, säger Torkild Strandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Landskrona stad.

– Det är glädjande att Landskrona som första kommun ut i Skåne kan erbjuda en helt elektrifierad busstrafik. Elektrifieringen sprider sig i hela Skåne och det är helt i linje med vår vision för teknikutvecklingen och moderniseringen av kollektivtrafiken, säger Carina Zachau(M), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)