Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Samarbete gav framgång för ny stombusslinje

När 73:an i Stockholm blev stomlinje 6 ökade resandet kraftigt – men fortare går det knappast. Foto: Ulo Maasing.

För första gången på många år fick Stockholms innerstad hösten 2017 en ny stombusslinje. Då ersatte stomlinje 6 en tidigare innerstadslinje, 73. Och resandet lyfte. ”Ett bra samarbete mellan alla parter var avgörande för framgången”, konstaterade bussoperatören Keolis´ framkomlighetschef Astrid Adelsköld på ett av seminarierna på Transportforum i Linköping i veckan.

Den nya stombusslinjen går mellan två växande bostadsområden i utkanterna av Stockholms innerstad: Ropsten i nordost och Hagastaden i nordväst. Linjen går perifert i innerstaden, via Valhallavägen och Odenplan och ersatte den tidigare linje 73. Samtidigt byttes de röda normalstora bussarna ut mot stombussblå ledbussar.

I rusningstid är trafikutbudet ungefär som tidigare, däremot trafikeras linje 6 till skillnad mot 73:an även under kvällar, helger och tidiga morgnar.

Astrid Adelsköld, framkomlighetschef hos Keolis. Foto: Ulo Maasing.

– Jämfört med 73:an har linje 6 fått dubbelt så många resenärer per vecka, men det förklaras inte bara av den ökade trafiktiden. Även på tider då utbudet inte har förändrats nämnvärt har resandet ökat, förklarade Astrid Adelsköld på seminariet.

På vardagarna har antalet påstigande ökat med 66 procent.

Lägre hastighet
Astrid Adelsöld lyfte fram ett samarbete mellan Keolis, Trafikförvaltningen i landstinget samt Stockholms och Solna stad som en förklaring till framgångarna.

– Tillsammans har vi genomfört en rad framkomlighetsåtgärder med busskörfält och signalprioriteringar. Samtidigt har vägarbeten och trängsel minskat framkomligheten, konstaterade hon.

Och reshastigheterna på den nya stomlinjen är knappast överdådiga.

I själva verket har medelhastigheten för hela linjesträckan minskat, från 12,8 till 12,5 kilometer i timmen i och med skiftet till en stomlinje. Det har gjort att restiden för den som åker hela sträckan faktiskt har ökat något. På den mest belastade sträckan, mellan Torsplan och Östra Station är medelhastigheten för bussarna blygsamma 10,8 kilometer i timmen – en ökning med 0,2 km/h.

Samtidigt har det blivit svårare för resenärerna att bedöma hur lång tid just deras resa kommer att ta. De snabbaste turerna har blivit snabbare, de långsamma långsammare.

På långa delar av linjen är medelhastigheten i högtrafik också nere på blygsamma 8 – 10 km/h, enligt den rapport som Keolis har tagit fram om linje 6 och som kan laddas ner här.

– Men även om restiderna delvis har ökat står bussarna stilla vid hållplatser och i trafiken kortare tid. De rör sig, även om det kan vara långsamt. Det är positivt för resenärernas resupplevelse, påpekade Astrid Adelsköld.

Sämre än New York
Samtidigt som Transportforum hölls i Linköping presenterade New Yorks demokratiske borgmästare Bill de Blasio ett ambitiöst program för att snabba upp busstrafiken i världsstaden – och det snabbt.

Snabbare ska bli snabbare. New Yorks stombussar, Select Buses, är redan idag snabbare än 6:an och ska bli 25 procent snabbare nästa år. Foto: Ulo Maasing.

Stombusslinjerna i New York, Select Buses, håller nämligen en genomsnittshastighet på 8,1 miles/h, det vill säga 13 km/h. I praktiken är alltså reshastigheten med stombussarna i Stockholm sämre än i New York med dess massiva trafik.

De ”vanliga” busslinjerna i New York, motsvarande de röda bussarna i Stockholms innerstad, har en medelhastighet på 6,7 miles/h, motsvarande 10,7 km/h.

– Det här duger inte, slog De Blasio fast på torsdagen.

– Så här svårt ska det inte vara att ta sig runt i New York, slog borgmästaren fast och presenterade ett program för att öka bussarnas hastighet med 25 procent redan till slutet av nästa år.

Det ska ske genom att utöka busskörfälten avsevärt, genom att etablera fysiska hinder för bilar att ta sig in i busskörfält och genom en ökad trafikövervakning. Bland annat ska New Yorkpolisen sätta in sju egna bärgningsbilar för att rensa busskörfält från felparkerade bilar.

Förutom en satsning på bussarna aviserade borgmästaren också flera nya färjeförbindelser till Manhattan.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)