Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Bussföretagen bortser från unika förutsättningar”

Svensk Kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius: Redan i dag upphandlas kollektivtrafiken på ett väl genomtänkt sätt. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

Sveriges Bussföretag väljer att bortse från att varje upphandling har unika förutsättningar. Redan i dag upphandlas kollektivtrafiken på ett väl genomtänkt sätt. Det skriver Svensk Kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius i Dagens Samhälle med anledning av en tidigare debattartikel i tidningen där Sveriges Bussföretags vice vd Anna Grönlund manar till bättre upphandlingar med ”färre särkrav, bejakande av innovativ teknik och ett medvetet val av kostnadseffektiva kollektivtrafik-lösningar.”

Anna Grönlund skrev sin artikel med anledning av att SKL:s (Sveriges Kommuner och Landsting) valkongress äger rum den 19 mars och att många politiker är nya sedan valet.

– Därför är det nu rätt tid för en nystart när det gäller kollektivtrafiken, skrev Grönlund och pekade på kraftiga kostnadsökningar i kollektivtrafiken som gör att upphandlingarna måste bli bättre.

– Färre särkrav, bejakande av innovativ teknik och ett medvetet val av kostnadseffektiva kollektivtrafiklösningar är vad som behövs enligt Anna Grönlund.

Hennes tankar faller dock inte i god jord hos Svensk Kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius.

– Sveriges Bussföretag uppmanar nyinvalda regionpolitiker hos de regionala kollektivtrafikmyndigheterna (RKM) att följa branschens rekommendationer och undvika särkrav. Redan i dag upphandlas kollektivtrafiken på ett väl genomtänkt sätt, skriver Leufstadius.

– Sveriges Bussföretag väljer att bortse från att varje upphandling har unika förutsättningar. De specificerade krav som de kallar särkrav är många gånger medvetna val för att skapa resandeökning, förbättra trafiksäkerheten eller miljön.

– Det handlar inte om att RKM avviker från avtalsrekommendationer – utan om att RKM ska kunna beställa det som skapar samhällsnytta och resenärerna efterfrågar, skriver Leufstadius och pekar som exempel på krav på biogasdrift, aktivt förarstöd eller automatiska kundräkningssystem hos olika regionala kollektivtrafikmyndigheter.

I sin artikel tar dock inte Anna Grönlund upp något av detta.

– Krav på färger på uniformer, antal dörröppningar och inredning med mera i varje enskild region är bara några exempel på saker som kan dra upp priserna, exemplifierar hon och manar upphandlarna tt ställa funktionskrav framför detaljkrav.

Läs också den artikel som forskaren vid K2 (Nationellt centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik), Stig Westerdahl, nyligen skrev hos oss. Där slår han fast att ”branschens modellavtal inte alls används så brett som en standard förutsätter. Upphandlare väljer och vrakar ur modellavtalen som på ett bättre smörgåsbord.” Du hittar hans artikel genom att klicka här.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)