Bussoperatören Nobina genomför nu tillsammans med SL i Storstockholm nu en ny provåkarkampanj. Syftet är att locka bilister till kollektivtrafiken. Tidigare kampanjer i Storstockholm har resulterat i att 20 – 30 procent av provåkarna fortsätter att resa med kollektivtrafiken minst två gånger i veckan.
– Vi riktar in oss på områden där vi ser en extra stor potential till ett ökat kollektivt och hållbart resande. Och har man väl hittat till bussen i sin arbetspendling inser man snart att det är lika lätt att åka kollektivt även på fritiden, säger Malin Säker, Marknadschef B2C (Business to customer)på Nobina.
Tidigare provåkningskampanjer har varit så lyckade att de nu skalats upp ordentligt. I mars ger sig 3 000 nya provåkare från Norrtälje, Södertälje och Södertörn ut i kollektivtrafiken för att upptäcka hur smidigt det faktiskt är att välja bort bilen ibland. Förutom de stora ekonomiska och miljömässiga fördelarna med kollektivt resande slipper man bilköer, man kan både påbörja och avsluta jobbet för dagen, se klart sin favoritserie, sova, läsa en bok, plugga eller bara koppla av.
– Kollektivtrafiken är ofta närmare än man tror. Provåkning är att ett sätt att sänka tröskeln och få vanebilister att våga uppleva fördelarna med ett mer hållbart resande, säger Thomas Hansen, marknadschef på SL.
För att locka provåkare har man skickat ut direktreklam till hushåll annonserat i lokalpress, via Facebook och instastory, haft event i närområdet samt fäst isskrapor på bilar. Fokus i kampanjen har varit vad man kan göra på bussen, men inte bakom ratten. På isskrapan har man exempelvis påpekat att man slipper både p-böter och skrapa rutor om man väljer bussen.
Direkt efter en avslutad provåkning får resenärerna svara på en enkät om sin upplevelse. Denna enkät följs upp sex månader senare. Nobina har genomfört provåkningskampanjer i samarbete med SL sedan 2017 och sett en ökning i det kollektiva resandet som ett direkt resultat av kampanjerna.
Jag vill jätte gärna provåka kollektivt istället för att ta bilen.