Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Explosionsartad brand i biogasbuss

En explosionsartad brand inträffade i en biogasbuss i Stockholm på söndagen. Foto:Ulo Maasing.

En explosionsartad brand totalförstörde en biogasdriven buss i Stockholm vid lunchtid på söndagen. Bussen, en gasdriven ledbuss från MAN och ägd av Keolis, går normalt i trafik på en av SL:s stomlinjer i Stockholm. Vid olyckstillfället körde dock bussen inte på någon linje. Ombord var endast föraren som fördes till sjukhus i ambulans.

Enligt medieuppgifter inträffade olyckan i samband med att bussen innan infart till Klaratunneln i Stockholm körde in i den höjdbegränsning som ska förebygga att alltför höga fordon kör in i tunneln. Vid kollisionen med höjdhindret har gastankarna på taket slagit emot hindret och exploderat. Polisen beskriver skadeläget för föraren som allvarligt men inte kritiskt.

Bussen var på väg från Fredriksdalsdepån i södra Stockholm till Norrtull i norra innerstaden för att där sättas i trafik på SL:s linje 2. Enligt Dagens Nyheter, som också har bilder från branden, uppger SL:s presstjänst att föraren valt att köra en annan rutt än den föreskrivna och då kört in i barriären.

Omdebatterad säkerhet
Brandsäkerheten i gasbussar har vid ett flertal tillfällen varit en omdiskuterad fråga.

Enligt en rapport om bussar och brandsäkerhet som Sveriges Bussföretag presenterade 2016 går det inte att finna någon trend att det är en större risk att gasbussar ska börja brinna än bussar med andra drivmedelsslag.

Men rapporten konstaterar samtidigt att det bland sakkunniga finns många olika uppfattningar när det gäller gasbussars säkerhet. En del av de sakkunniga som har intervjuats för rapporten har uttryckt ängslan och farhågor för konsekvenserna av bränder i gasbussar.

– De menar att konsekvenserna när en gasbuss brinner i vissa speciella situationer kan bli så allvarliga att detta måste beaktas i planering och dimensionering av åtgärder, skriver rapporten.

Rapporten konstaterar också att de kommunala räddningstjänsterna till stor del är osäkra på hur de på ett säkert sätt ska hantera situationer med brinnande gasfordon.

Vid en olycka i Helsingborg 2012 körde en biogasbuss i låg hastighet in i en stillastående biogasbuss. Brand uppstod och förloppet var snabbt. Bilden är tagen fem minuter efter kollisionen. Bild: Haverikommissionen.

Kraftig brand
Sommaren 2015 inträffade en liknande olycka vid infarten till Klaratunneln när en annan gasbuss körde in i höjdbarriären. Då utbröt ingen brand, men bussen kunde inte själv komma loss.

En uppmärksammad dramatisk brand i två biogasbussar inträffade i Helsingborg i februari 2012. På en ändhållplats körde en Volvo biogasbuss i låg hastighet in i bakpartiet på en stillastående biogasdriven MAN boggiebuss. Gasbussen fattade eld och i en explosionsartad brand brändes båda bussarna ur totalt.

Även vid den olyckan skedde en mycket snabb övertändning av bussarna och båda bussarna var övertända innan räddningstjänsten hade hunnit fram till platsen, konstaterar haverikommissionen i sin rapport.

Taggat som: , , , , , ,

3 kommentarer »

  1. Slussens nya bussterminal i Katarinaberget Stockholm har redan nu kritiserats för bristfällig brandsäkerhet.

    https://www.bussmagasinet.se/2018/12/ny-bussterminal-i-stockholm-kan-bli-en-dodsfalla/

  2. Olyckan var mycket väntad. Nästa gång slits gastankarna upp när en passagerarfylld buss välter i ett dike och kanar mot ett hinder eller välter på vägen och kanar mot ett annat fordon. Se tidig varning för detta i http://www.nyteknik.se/opinion/explosionsrisken-for-stor-i-gasdrivna-bussar-6400718 . Se även https://www.bussmagasinet.se/2016/04/nara-ogat-i-olycka-med-biogasbuss/. Gaslobbyn kommer nu naturligtvis, som vanligt, att förringa händelsen. Få bort gasbussarna NU!

  3. Olyckan var väntad.Nästa gång slits gastankarna upp när en passagerarfylld buss välter på vägen och kanar mot ett annat fordon eller hinder.
    Tidigare varning fanns i http:// http://www.nyteknik.se/opinion/explosionsrisken-for-stor-i-gasdrivna-bussar-6400718. Se även https://www.bussmagasinet.se/2016/04/nara-ogat-i-olycka-med-biogasbuss./ Låt inte gaslobbyn förminska händelsen!
    Säkerheten först!

Lämna ett svar till Ulla Sifversson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)