Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiärorder för elbuss från spårvagnstillverkare

Spårvagnstillverkaren Alstom har nu fått sin första order på den unika elbussen Aptis. Bussrna ska användas på en BRT-linje. Foto: Ulo Maasing.

Spårvagns- och tågtillverkaren Alstom har fått den första ordern på företagets unika elbuss Aptis. Det är en fullelektrisk, tolv meter lång stadsbuss som nu har beställts i tolv exemplar av lokaltrafiken i den franska staden Strasbourg, CTS (Communauté des Transports Strasbourgeois). Från Alstom betonar man att Aptis är en elbuss som inte är utvecklad ur normala bussar. Istället är den utvecklad från grunden med företagets mångåriga erfarenheter av spårvagnstillverkning. Bland egenskaperna finns fyrhjulsstyrning som ger en mycket liten vändradie.

De bussar som nu har beställts av lokaltrafiken i Strasbourg ska sättas in på en ny BRT-linje som blir helt dedikerad för bussarna och skild från all biltrafik. Bussarna ska sättas i trafik omkring månadsskiftet november/december i år. Strasbourg, som tidigare ofta lyfts fram som ett föredöme när det gäller spårvägar satsar nu alltså på eldrivna BRT-lösningar.

Interiören på Aptis är starkt inspirerad av moderna spårvagnar med ett helt plant, genomgående låggolv utom längst bak där det finns en upphöjd sittgrupp. Den plana låggolvsdelen är på 20 kvadratmeter.

Stora fönsterytor präglar Aptis som har ett hjul i varje hörn och helt plant golv inne i bussen. Foto: Ulo Maasing.

Stora, nerdragna fönster gör interiören mycket ljus och luftig, samtidigt som passagerarna ser ut bättre än på någon annan buss. Jämfört med konventionella stadsbussar har Aptis 25 procent större fönsteryta.

Vändradien uppges av Alstom till 25 procent mindre än för en konventionell buss. Foto: Ulo Maasing.

Batterier och elsystem är placerade på taket och stjäl inget utrymme. Även hjulen stjäl minimalt med utrymme inne i bussen eftersom de är placerade i bussens fyra hörn, utan något överhäng. Dessutom styrs bussen med samtliga fyra hjul vilket gör att den kan köra mycket nära trottoar- och refugekanter så att alla dörrar kommer nära kanten. Fyrhjulsstyrningen, samt det låga och jämna golvet i kombination med en ramp som kan fällas ut vid framdörren gör att bussen är mycket lättillgänglig.

Att bussen styrs med alla fyra hjul gör också att dess vändradie enligt Alstom blir 25 procent mindre än för konventionella bussar.

Bussen har också ett längre liv än konventionella bussar. Alstom räknar med en livslängd på cirka 20 år, inte minst tack vare användningen av spårvagnskomponenter. Det ska enligt tillverkaren göra att kostnaderna för Aptis ligger i nivå med konventionella dieselbussar.

Strasbourg har valt en lösning med depåladdning nattetid vilket ska göra att bussen klarar hela trafikdagen. En laddning uppges räcka till 200 kilometers körning. Alternativt kan Aptis fås för snabbladdning via pantograf.

Den första prototypen presenterades i mars 2017. Sedan dess har fyra exemplar av bussen testats i reguljär trafik i en rad städer i Frankrike, Belgien, Tyskland, Nederländerna och Spanien.

Breda dörrar gör att hållplatsuppehållen blir korta. Foto: Ulo Maasing.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)